Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

woensdag 15 februari 2017

Genealogisch blog 153



‘K heb alleen nog maar een fotootje

Een paar dagen voordat ik ging trouwen, kwam mijn vader hem brengen. De Friese staartklok, die al zo’n 200 jaar in de familie zou zijn, volgens mijn vader. Ik kreeg hem op dezelfde voorwaarden, waaronder mijn vader hem had gekregen van zijn vader. Zodra het eerste mannelijke gezinslid gaat trouwen, krijgt die de klok totdat diens eerste zoon gaat trouwen. De eerste zoon die trouwen gaat hoeft dus niet per se de oudste zoon te zijn, maar zo zou de klok wel in de familie blijven. Dat mijn vader en ik de klok kregen bij ons trouwen zal te maken hebben gehad met het feit, dat rond de wijzerplaat een huwelijkskrans zat. Het behoeft geen betoog, dat ik de familietraditie zou voortzetten, wanneer mijn zoon zou trouwen.

Paul welling
De Klok

Mijn vader had de klok ingepakt in de paardendeken waaronder hij altijd zijn dutjes deed op de bank. Trots hingen mijn aanstaande en ik de klok op in ons nieuwe huis in Harderwijk. Een echt familiestuk, nu in ons bezit. Heel snel raakten we gewend aan het regelmatige tikken van de klok. Stond de klok wel eens stil, dan misten we zijn getik. De klok bleef lopen door een loden gewicht van ca. 5 kg. dat met koper omhuld was. Het gewicht hing aan een koperen ketting, die over een ingenieus stel tandwielen liep. Toen ik in Kudelstaart  woonde, is het een keer gebeurd, dat het gewicht zomaar van de ketting viel en een behoorlijke deuk in de parketvloer achterliet. Het gewicht zelf liep door de val een flinke buts op. Het koste niet veel moeite gewicht en katrol weer met elkaar te verbinden.
Op het halve en hele uur sloeg de klok met ferme slagen, die hoorde je door het hele huis. Achter de wijzerplaat zat een schijf, die de stand van de maan kon aangeven. Ik heb zelf nooit de moeit genomen die schijf gelijk te zetten met de werkelijke stand van de maan aan het uitspansel. Voor de cijfers die de uren aangaven zat een kleinere ring met cijfers. Daarmee kon je een wekker instellen. Om te kunnen aflopen had de wekker eigen kettingen met gewichtjes, een langwerpige en een taps toelopende.
Op de klok stonden drie beelden, twee engelen en een atlas met wereldbol. De oorspronkelijke beelden waren van gips. Kwetsbaar dus. Toen wij op de Bredeweg in Amsterdam woonden, voetbalden mijn broers en ik bij slecht weer vaak in onze brede gang waar de klok hier. Dat was funest voor de oorspronkelijke beelden. Een voor een vielen de engelen van de klok in stukken. Vele jaren later kreeg ik van tante Nel nieuwe engelen. De atlas heeft het allemaal overleefd.
Bij iedere verhuizing werd de klok zorgvuldig ingepakt. Was hij eenmaal van de muur dan was er gelegenheid de achterkant te bekijken. Daar stond een of ander jaartal, zeventienhonderd zoveel. Dat betekende dat de klok meer dan 200 jaar oud was! Aan de achterkant kon je ook zien, dat de kast waarin de slinger heen en weer ging in vroeger tijden kapot geweest was. Ik herkende in de herstelwerkzaamheden de hand van mijn grootvader.
In de jaren 80 van de vorige eeuw bleek, dat de klok last van ouderdomskwalen begon te krijgen. Herhaaldelijk weigerde hij dienst. Een ver familielid had als hobby het repareren van oude uurwerken. Hij wilde wel eens kijken wat de klok mankeerde. Het bleken de lagers te zijn van verschillende tandwielen. Die te vervangen viel niet meer, want het waren conische lagers, ze liepen taps toe. Die moest het familielid zelf maken, dat betekende dat de klok enkele weken bij hem moest verblijven. Ik hoefde alleen maar het materiaal te vergoeden.
Na een paar weken hing de klok weer op zijn plek te schitteren, Maar helaas, enkele weken later begaven andere lagers het. Weer zaten we een paar weken zonder klok. Het was net of het huis niet compleet was tijdens de afwezigheid van de klok. We hoorden het tikken en slaan niet en er was een grote lege plek op de muur. Gelukkig konden ook deze lagers vervangen worden. Als het goed was, zou de klok weer jaren perfect lopen.

Paul Welling
Ravage na de val van de muur

Als het goed was…ja, maar het was niet goed! Op een zaterdagmorgen in 1995 of 1996 kwam ik beneden en schrok enorm. Toen ik de deur open deed lag de klok in tientallen stukken voor me op de grond. Van de muur gevallen. Ik had ’s nachts wel en vreemd geluid gehoord, maar schonk daar verder geen aandacht aan omdat het direct weer stil was in huis. Ik was helemaal van slag toen ik de klok daar in stukken zag liggen. Ik heb een stoel gepakt en heb een uur naar de ravage zitten kijken. Bijna al het glas gebroken, de kast in vele stukken gebroken, het uurwerk ontzet. Van alles speelde door mijn hoofd. Hoe kon zoiets gebeuren? Waarom moest mij dat nou weer overkomen? Was dit werkelijk het einde van een zeer waardevol familiestuk? Wat had de klok allemaal meegemaakt?
Na een uur was het tot me doorgedrongen: dit was het einde van dat waardevolle familiestuk, na meer dan 200 jaar. Ik pakte mijn camera en maakte een paar foto’s van de brokstukken op de grond. Uit de schuur haalde ik een doos en deed daar alle restanten in. Ik zou wel zien wat ik er verder mee deed. Uiteraard wilde ik weten hoe dit had kunnen gebeuren. Tussen de ravage vond ik een stuk van de zware holduim waaraan de klok gehangen had, afgebroken. In de muur zat nog het andere stuk. Het kon niet anders zijn dan dat door metaalmoeheid of iets dergelijks de holduim was gebroken en de klok in gruzelementen was gevallen. Een andere reden kon ik niet bedenken.
Een paar weken later ben ik met de restanten van de klok naar de stort gereden en heb daar alles gedumpt. Hij was niet meer te herstellen. Een stuk familiegeschiedenis, dat ik koesterde, was definitief weg. Mijn zoon zou de familietraditie niet voort kunnen zetten.

Tiel,15-02-2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten