Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

donderdag 7 september 2023

Genealogisch blog 709

 

Een letter

Vele jaren heb ik in de veronderstelling geleefd, dat ik over Alijda Welling en haar echtgenoot Johannes Schenij niet meer te weten zou komen dan de data van hun geboorten en de datum waarop ze elkaar eeuwige trouw beloofden. Uit het Amersfoortse Militieregister kon ik mij verder een beeld vormen van het uiterlijk van Johannes Schenij.

Enkele dagen geleden deed ik een nieuwe poging wat meer over Johannes Schenij en Alijda Welling te weten te komen. Ik zocht deze keer niet op de naam Johannes Schenij maar op de naam van Alijda Welling. Haar trof ik tot mijn genoegen aan in het Bevolkingsregister 1860-1880 van Alkmaar. In dit bevolkingsregister van Alkmaar werd Alijda niet alleen genoemd, maar ook haar echtgenoot en haar dochter. Het Alkmaarse Bevolkingsregister vermeldde als haar echtgenoot Johannes Schennij. In dit register werd zijn achternaam met dubbel n geschreven, evenals de achternaam van zijn dochter Gerarda Hendrica. Verder zoeken op de naam Johannes Schennij leverde veel nieuwe informatie op over Johannes en Alijda. In alle nieuwe informatie uit Alkmaar, Amsterdam en Purmerend kwam de achternaam steeds voor als Schennij.

Dat ik daar niet eerder aan gedacht had! Dat de achternaam van Johannes ook wel eens met een letter meer geschreven zou kunnen worden. Ik was even niet meer die slimme genealoog die ik altijd dacht te zijn.

Door mijn “oude” gegevens te combineren met mijn “nieuwe” vondsten kon ik mij een aardig beeld vormen van het leven van Johannes Schennij en Alijda Welling. Voor de duidelijkheid ik schrijf vanaf nu de achternaam van Johannes steeds met dubbel n, omdat die schrijfwijze het meest voorkomt. De ambtenaren in Alkmaar, Purmerend en Amsterdam hebben steeds Schennij verstaan bij een aangifte en de achternaam vervolgens steeds met dubbel n in hun registers opgenomen. Alleen wanneer ik verwijs naar een “oude” akte hanteer ik de schrijfwijze Schenij, zoals in de geboorteakte van Johannes hieronder.

Geboorteakte van Johannes Schenij

Johannes Schennij kwam ter wereld op 20 maart 1828 ’s nachts om 0.30 uur. Er doen ook andere geboortedata van Johannes in verschillende archieven de ronde. Ik vermoed, dat dat een gevolg is geweest van slecht luisterende ambtenaren bij het opnemen van diverse data in de registers. De kleine jongen was een zoon van Johannes Schenij en Gerritje Blommers. Toen zijn vader de geboorte van de baby ging aangeven, vernoemde hij hem naar zichzelf en gaf hem de naam Johannes. Bij deze geboorte aangifte waren oom Hermanus Blommers en Gijsbertus van Doornick de getuigen. Er waren vanaf dat moment twee mannen met de naam Johannes Schenij. Twee jaar later was vader Johannes weer op het stadhuis om de geboorte van een nieuwe zoon aan te geven. Ook dit kind kreeg de naam Johannes, maar werd later voor het gemak gewoon Jan genoemd. Drie personen met de naam Johannes Schenij, dat moest tot verwarring leiden, wat ook gebeurde.

Bij de keuring voor militaire dienst werd vastgesteld, dat Johannes, over wie dit verhaal gaat, een lengte had van 1.69 m. Zijn gezicht was ovaal met een hoog voorhoofd. Hij had blauwe ogen, blond haar en dito wenkbrauwen.

Johannes Schenij, van beroep timmerman, was 25 jaar, toen hij op 24 augustus 1853 trouwde met Alijda Welling. Bij de voltrekking van hun huwelijk op het Stadhuis van Amersfoort waren de getuigen haar zwager Roelof Dashorst, Arie Dorrestein, Jacobus van der Veer en zijn broer Jan Schenij, die eigenlijk ook Johannes Schenij heette.

Huwelijksakte Schenij x Welling

Alijda was geboren in Amersfoort op 13 maart 1826 ’s nachts om 1.30 uur, Zij was een dochter van Gerardus Welling (1779-1842) en van Grietje Francisca Vennis (1793-1861). Toen vader Gerardus de geboorte van zijn dochter Alijda ging aangeven, nam hij mee als getuigen Hendrikse Jansse en Wouter Wijland.

Dan is het vele jaren stil rond Johannes en Alijda. Totdat een pagina van het Bevolkingsregister van Alkmaar 1860-1880 duidelijk maakt, dat Johannes Schennij en Alijda Welling met hun dochter Gerarda Hendrica van 28 mei 1863 van 28 april 1877 tot 1 juli 1878 in de Breestraat in Alkmaar woonden en dat Johannes inmiddels van beroep koster was geworden. 

Bevolkingsregister Alkmaar, dat veel informatie opleverde

Dezelfde bladzijde van het Bevolkingsregister toont ook aan, dat het gezin Schennij tot 28 april 1877 in Soest woonde in de Middelwijk. Uit het feit dat ze in Soest hun intrek hadden genomen in de kosterswoning valt op te maken, dat Johannes in Soest ook al koster was. Vanuit Alkmaar verhuisde het gezin Schennij naar Amsterdam, waar ze eerst op de Zeeburgerdijk woonden en daarna in de Utrechtsche Dwarsstraat. Ze hebben vermoedelijk ook nog in de Bethaniënstraat gewoond. Dochter Gerarda Hendrica heeft in 1876 een tijdje in Purmerend gewoond. Ze zal daar als dienstbode werkzaam zijn geweest.

Meer heb ik in de archieven niet kunnen vinden over Johannes Schennij en zijn vrouw Alijda Welling. Ik heb derhalve niet kunnen achterhalen wanneer en waar ze overleden zijn. Uit de Amsterdamse tienjarentafel maak ik op, dat Johannes mogelijk overleden is op 20 juni 1902. Met zekerheid weet ik dat niet, en het kan net zo goed zijn broer Jan geweest zijn, die toen zijn laatste adem uitblies. Het is overigens wel aannemelijk dat Johannes Schennij en Alijda Welling in Amsterdam zijn overleden.

 

Tiel, 7 september 2023

 


 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten