Siebenbürgen
Op 15 augustus 2019 is het 75
jaar geleden, dat Hans Bernd von Haeften (1905-1944) werd opgehangen in de
Berlijnse gevangenis Plözensee. Eerder die dag had het Volksgerichtshof
onder leiding van Roland Freisler (1893-1945) hem ter dood veroordeeld voor zijn betrokkenheid bij de mislukte
samenzwering tegen Hitler van 20 juli 1944. Tijdens zijn ondervraging door
Freisler was Hans-Bernd duidelijk in zijn mening over Hitler, die hij zag als de voltrekker van het kwade:
“Nach der Auffassung, die ich von der weltgeschichtlichen Rolle des Führers
hatte, nämlich, dass er ein großer Vollstrecker des Bösen ist, war ich der
Auffassung….“.
Hans Bernd von
Haeften tijdens zijn proces, 15 augustus 1944
|
Hans Bernd werd om 20.15 uur opgehangen aan een vleeshaak
met een pianosnaar, net als de overige ter dood veroordeelde samenzweerders, zo
had Hitler dat bevolen. In 1947 liet een tante aan Barbara, de vrouw van Hans
Bernd, weten hoe haar man zijn terechtstelling ondergaan had. Ze had dat
gehoord van een onbekende officier, die getuige was van de terechtstelling:
“1947 erreichte mir noch eine tröstliche Nachricht mit dem Brief unserer
Tante Gustel Kehl: Während eines Fliegerangriffs im August 1944
hatte sie im Bunker neben einem fremden Offizier gesessen. Dieser erzählte ihr,
ohne unsere Verwandtschaft zu ahnen, dass er am 15. August als Zeuge bei der
Hinrichtung von Männern des 20. Juli-Komplotts hatte zugegen sein müssen. Und
dass er tief beeindruckt war von der Haltung – besser dem Halt – den zwei
dieser Männer im Sterben hatten, und er nannte die Namen: von Haeften und Klamroth“.
De levensloop van Hans Bernd von Haeften en zijn gezin heb ik uitvoerig
beschreven in de Genealogische blogs 158 en 159. Die ga ik hier niet herhalen, maar ik will wel
aan een bepaalde periode uit het leven van Hans Bernd in dit Genealogische blog
extra aandacht schenken om stil te staan bij het feit, dat hij 75 jaar geleden
geëxecuteerd werd. Maar ook omdat in de betreffende periode uit zijn leven de reden
te vinden is waarom Hans Bernd zich aangesloten heeft bij de weerstand tegen
Hitler. Hoewel hij werkzaam was in de Duitse diplomatieke dienst, ontleende
Hans Bernd zijn grote afkeur van Hitler aan religieuze en theologische
argumenten. Hij werd zich daarvan bewust in de jaren 1937-1940 tijdens zijn
stationering in Roemenië, waar hij op 20 november 1937 zijn werkzaamheden
begon. Het viel hem in het begin niet mee in Boekarest. Hij vond de stad weliswaar
mooi, maar Roemenië was zo anders als Oostenrijk, waar hij voordien werkte.
Over Roemenië schreef hij aan zijn vrouw:
„Jedenfalls nicht Europa, - Balkan? Kaum; Asien zu unbestimmt, ungefähr so
wie ich mir Turkestan vorstelle! Alles völlig anders,… also wie in den
Kolonien, auch mit dem Reiz des Exotischen.“
In 1934 meldden Hans-Bernd en zijn vrouw Barbara zich aan als lid van de
Bekennende Kirche, die een jaar eerder opgericht was door dominee Martin Niemöller (1892-1984) in Berlijn-Dahlem. Ze hadden resp. de
rode lidmaatschapskaart nr. 456 en 457.
Martin Niemöller
|
Toen Hitler aan de macht gekomen
was, dwong hij de protestantse kerken in Duitsland te fuseren tot de Deutsche
Reichskirche, ook bekend als de Deutsche Evangelische Kirche. Als reactie
hierop richtten Niemöller c.s. de Bekennende Kirche (de Belijdende Kerk) op. De
leiders van de Bekennende Kirche, zoals Niemöller, Dietrich Bonhoefferen
Karl Barth, hadden grote
bezwaren tegen de nazi’s, die de totale controle over de mens wilden. In het
Christendom komt die uiteindelijke souvereiniteit God toe. De voorgangers van
de Bekennende Kirche wezen elk staatsingrijpen in geloofs- en theologische
aangelegenheden van de hand. De kerk was geen orgaan van de staat. Zij waren
voorstanders van een strikte scheiding tussen kerk en staat. Christus en de
bijbel waren hun bronnen in het leven. Daarom is de Bekennende Kirche na de
oorlog bekritiseerd omdat zij te weinig verzet zou hebben geboden tegen de
Holocaust. Zowel Niemöller als Bonhoeffer waren vrienden van Hans Bernd. Door
hen was hij zich extra gaan interesseren voor religie en theologie.
Op de Duitse Ambassade in
Boekarest was Hans Bernd verantwoordelijk voor culturele zaken en
aangelegenheden betreffende minderheden. Daardoor raakte hij betrokken bij het
conflict tussen de kerken in Transsylvanië ( op z’n Duits: Siebenbürgen). In het
gebioed Siebenbürgen, met als hoofgdstad Hermannstadt, woonde een omvangrijke
Duitse minderheid. De kerk in Siebenbügen was nauw verbonden met de Deutsche Reichskirche,
maar beschermde de culturele ervenis van de Duitse minderheid en behartigde
haar belangen bij de Roemeense overheid, wat grote indruk maakte op Hans Bernd.
Door het optreden van de nazi’s raakte de kerk in Siebenbürgen verdeeld en
verzwakt. Hans Bernd verzette zich tegen de toenemende invloed van de nazi’s op
de kerk in Siebenbürgen.
Hermannstadt
|
Dat leidde bij Hans Bernd tot een
verwijdering van de Bekennende Kirche.
Hij was niet meer zo overtuigd van de strikte scheiding tussen kerk en
staat. De kerk kon zich niet afzijdig houden van politieke ontwikkelingen, die
leidden tot zoveel vernietiging van menselijk leven.
In september 1940 werd Hans Bernd
naar Berlijn teruggeroepen, omdat de nazi’s op zijn post iemand wilden hebben
die trouw was aan hun idealen. Hans Bernd was geen lid van de NSDAP en weigerde
consequent lid te worden. Hij moest ook uit Boekarest weg, omdat de Gestapo hem
dichter bij de hand wilde hebben. Hij was op de Duitse Ambassade de slimste van
allen en daarom, volgens de Gestapo, een van de gevaarlijksten.
Terug in Duitsland ging hij weer
werken voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In 1943 bepleitte hij, na
een bezoek aan Roemenië, toch nog, dat Duitsland ook de orthodoxe kerken in
Roemenië zou erkennen om daarmee te voorkomen, dat de Balkanlanden te veel in
de Russische invloedsfeer zouden komen.
Zijn verwijdering van de
Bekennende Kirche was een reden voor Hans Bernd zich aan te sluiten bij de Kreisauer
Kreis en dus bij het actieve verzet tegen Hitler. De oorlog was geen gewone
oorlog meer, maar een grote moordpartij, schreef hij aan een vriend. Hij was door
zijn geloof ervan overtuigd geraakt, dat Hitler gestopt moest worden. Als
gelovige kon hij niet langer aan de kant blijven staan. Een aanslag op de
Führer, echter, wees hij, in tegenstelling tot zijn broer Werner, van de hand,
omdat het derde van de Tien Geboden voor hem heilig was: Gij zult niet doden.
Hans Bernd was van mening, dat de
mensen van het verzet Hitler moesten arresteren en hem voor de rechter moesten
brengen. Hij accepteerde echter wel, dat anderen daarover anders dachten. In
hun ogen zou Hitler alleen gestopt kunnen worden met een aanslag op zijn leven.
Op 20 juli 1944 zat Hans Bernd op
een telefoontje van zijn broer Werner te wachten, wanneer de aanslag op Hitler
geslaagd zou zijn. Hans Bernd zou in de nieuwe situatie de Duitse minister van
Buitenlandse Zaken worden en vredesbesprekingen beginnen met de geallieerden.
Zo ver is het nooit gekomen.
Hans Bernd von
Haeften Haus in Sibiu
|
In 1997 legden Barbara von
Haeften-Curtius, de weduwe van Hans Bernd, en hun zoon Dirk in het
tegenwoordige Sibiu (vroeger Hermannstadt) de eerste steen van het Hans Bernd
von Haeften Haus. In het gebouw is de Evangelische Akademie Siebenbürgen
gevestigd. Dit centrum houdt zich bezig met eucumenische studies naar kerk en
maatschappij. De akademie werd naar Hans Bernd vernoemd vanwege zijn
verbindingen met Roemenië en zijn verzet tegen Hitler.
Tiel, 12 augustus 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten