Vijf en vier heren in Amersfoort
Op woensdag 11 oktober j.l. werd
een traditie voortgezet, die in 2015 is begonnen: de jaarlijkse samenkomst met
mijn (achter)neven in Amersfoort. Dit jaar begon de bijeenkomst op het
voormalige concentratiekamp “Kamp
Amersfoort”, waar (achter)neef Thijs
Welling, kamp nummer 471, in 1942 zes maanden in hechtenis heeft gezeten. Het
kamp was gedurende de Tweede Wereldoorlog van 1941-1943 Polizeiliches
Durchgangslager Amersfoort (PDA) en daarna Erweitertes Polizeigefängnis
Amersfoort. In de volksmond bleef men het kamp het PDA noemen.
Ons bezoek van vier neven Welling
aan Kamp Amersfoort werd in de ochtend gecompleteerd met Jan van Haeften, die eenzelfde
relatie heeft tot mijn vrouw als ik heb tot mijn neven: onze grootvaders waren
broers. Jan werkt als vrijwillig onderzoeker op het kamp. Hij heeft zich bezig
gehouden met het terugbezorgen
van eigendommen van tijdens de oorlog in concentratiekampen omgekomen
Nederlanders.
Als eerste kregen we een
videofilm te zien, waarin de dochter van een Amersfoortse predikant vertelde,
hoe en waarom haar vader en broers door de Duitsers gevangen waren genomen en
haar vader en een van haar broers werden gefusilleerd. Kamp Amersfoort kende verschillende
categorieën gevangenen. Politieke gevangenen droegen een rode driehoek op hun
kampuniform (meestal oude uniformen van postbodes en treinmachinisten en –conducteurs),
priesters en dominees droegen een witte driehoek. Jehova’s Getuigen onderscheidden
zich door een paarse driehoek. Verder waren er nog de asocialen (veelal “gewone”
criminelen), Joden (uiteraard met een gele driehoek), Amerikaanse burgers en
Russische krijgsgevangenen, over wie de laatste tijd veel te doen is geweest.
Na de film kwam medewerker Eddy
van der Pluijm ons vertellen, dat hij voor ons nog onbekende informatie had gevonden
in de archieven over het verblijf van Thijs Welling in Kamp Amersfoort. Uit de
namenlijst van gevangenen, die in de ziekenbarak waren opgenomen, kwam naar
voren, dat onze achterneef op 29 september 1942, hij zat toen bijna drie maanden
in het kamp, in de ziekenbarak werd opgenomen met keelklachten. Zijn
keelklachten waren blijkbaar van dien aard, dat hij geïsoleerd moest worden.
Hoelang Thijs in de ziekenbarak verbleef is helaas niet bekend.
Namenlijst ziekenbarak
Kamp Amersfoort (detail)
|
Vervolgens werden we rondgeleid
door vrijwilliger Onno Doorn, die op een indringende manier uitleg gaf hoe het
er in het kamp aan toeging, hoe wreed de Duitse bewakers waren en hoe de
gevangenen van mensen veranderden in nummers. Hij schroomde daarbij niet zijn betoog
te larderen met persoonlijke verhalen over twee ooms van hem die ook in Kamp
Amersfoort gevangen hadden gezeten en van wie er een omkwam in het kamp. De
boeiende verteltrant van deze historicus/emeritus predikant sprak ook andere bezoekers
van het kamp in hoge mate aan. Ze liepen een tijdje met onze groep op.
Na de rondleiding gebruikten we
de lunch op het kamp. Zonder Jan van Haeften vertrokken we daarna met z’n
vieren naar het centrum van Amersfoort om een bezoek te brengen aan de St.
Joriskerk, wat in de voorgaande jaren niet was gelukt. Nu lukte dat wel
dankzij de ruimere openstelling van de kerk voor publiek in de zomerperiode. In
de St. Joriskerk was de heer Teus Lam onze rondleider. Hij heeft zich bezig gehouden
met het in kaart brengen wie er waar in de kerk in het verleden begraven is. Volgens
de zgn. Eemlandse Klappers, een boek op cd-rom van de DTB-boeken van de kerken
in Amersfoort en omgeving van 1619-1811, een uitgave van het Archief Eemland, zijn
er in de St. Joriskerk verschillende voorouders van ons begraven.
Teus Lam liet echter weten geen
graf gevonden te hebben, dat van een Welling is geweest. Dat betekende niet,
dat er geen Wellingen in of rond de St. Joriskerk begraven zouden kunnen zijn.
Mogelijk zijn de Wellingen anoniem in de kerk begraven of is hun graf in het
verleden al geruimd. Het kan ook zo zijn, dat de Wellingen vlak naast de kerk
begraven waren. In dat geval is niet meer terug te vinden wie daar gelegen
hebben. Het is overigens wel verbazingwekkend, dat er katholieke Wellingen in
of rond de reformatorische St. Joriskerk begraven zijn. In de dagelijkse omgang
met elkaar was blijkbaar de scheiding tussen katholieken en reformatorische
christenen niet zo scherp.
Een graf in de St.
Joriskerk met de letter W
|
Teus Lam wees ons op
verschillende graven, waarvan niet bekend is wie daar liggen en die afgedekt
waren met een steen met daarin de letter W gebeiteld. Mogelijk een verwijzing
naar de familie Welling. Had men destijds onvoldoende geld voor een grafsteen met
daarin de volledige naam van de overledene gebeiteld? Na enig zoeken vond ik
twee grafstenen van personen met een familienaam die gerelateerd was aan de
Wellingen. Dat waren de graven van Gijsbert Aertsen Botter en Lambert Petersen
Feer. Alijda Botter trad in 1758 in het huwelijk met Dirck Welling en in 1793
trouwde Willem Feer met Alijda Welling. Dirck en Alijda Welling waren neef en
nicht van elkaar.
Het graf van Gisbert Aertsen
Botter
|
Gisbert Aertsen Botter was in
1613 getrouwd met Tuentien Jansdr. Van Woerden. Het vraagt verder onderzoek om
precies te bepalen welke relatie de twee gevonden overledenen hadden tot de
familie Welling.
De St. Joriskerk wordt
tegenwoordig niet alleen gebruikt voor de eredienst. Er zijn regelmatig exposities
te zien van werken van beeldend kunstenaars en de kerk leent zich zeer goed
voor uitvoeringen van grote koren en andere musici, o.a. de Gerfkamer wordt
verhuurd voor vergaderingen.
Na ruim een uur namen we onder
dankzegging afscheid van Teus Lam. Traditiegetrouw sloten we onze nevendag af
in “onze” familiekroeg “In
de Groote Slok”, pal naast de St. Joriskerk. Onder het genot van een
biertje en een glaasje wijn besloten we volgend jaar weer een nevendag te organiseren,
echter, dan niet meer in Amersfoort doch in Amsterdam, waar onze grootvaders
en/of vaders veelal heen trokken. We waren bovendien van mening, dat we alles in
het werk moeten stellen om de groep volgend jaar wat uit te breiden. We keuvelden
nog wat na over wat we die dag gezien hadden. En als echte Wellingen losten we
daarna de problemen in de wereld even op door….
Tiel, 13 oktober 2017
Dank je wel Paul
BeantwoordenVerwijderenEen interessant verhaal. Oom thijs is zover ik weet overleden aan een hersentumor. Er werd altijd gezegd dat dat ook te maken zou hebben met kamp Amersfoort: hij zou daar op zijn hoofd zijn geslagen...
Of die relatie er is is discutabel, maar dat hij slachtoffer van geweld was klopt wel.
Groet, Paul
Hallo Paul,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor deze informatie. Ik kan steeds beter begrijpen dat als je interesse hebt voor genealogie dat het je steeds meer pakt.
Groet en fijn weekend,
Hans
Dag Paul,
BeantwoordenVerwijderenMet genoegen jouw impressies gelezen van onze (achter)nevendag. Het is bijzonder om te lezen, hoezeer jij aan de hand van een grafzerk met slechts de naam van Gijsbert Aertsen Botter, verwantschappen weet te relateren. Ligt toch nog de vraag waarheen Thijs Welling na zijn 6 maanden hechtenis werd getransporteerd: kamp Vught of werd hij vrij gelaten? Ik zie uit naar de (achter)nevendag 2018 in Amsterdam.
Hartelijk dank,
Wim Welling