Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

maandag 23 maart 2020

Genealogisch blog 436


Gevraagd

Ten gevolge van de coronacrisis hebben we allemaal het dringende verzoek gekregen sociale contacten te vermijden. Fysiek contact met kinderen, kleinkinderen, vrienden en kennissen is er sinds ruim een week niet meer. De strikt noodzakelijke boodschappen zijn de enige reden om nog even de deur uit te gaan. Het is stil op straat.
Het gedwongen isolement verschafte mij de gelegenheid mijn computer eens flink op te schonen. Een heleboel troep ging de prullenbak in. Toch kwam ik ook een paar vergeten bestanden tegen waarvan ik dacht daar moet ik wat mee.
Een zo’n bestand was een advertentie uit 1942, die ik jaren geleden via Delpher opdiepte uit de krant Het Vaderland. In die advertentie vroeg Mevrouw Van Haeften, wonende op de Prinses Marielaan 10 in Wassenaar per 1 januari 1943 of eerder een flinke Meid-huishoudster, die goed moest kunnen koken en werken. Mevrouw Van Haeften had twee kinderen, zo liet ze in de advertentie nog weten, voor wie een kinderjuffrouw aanwezig was. De Meid-huishoudster zou hulp krijgen van een werkster, zo beloofde mevrouw Van Haeften.

Het Vaderland, d.d. 04-12-1942
Het Vaderland, d.d. 04-12-1942

Ik had al gauw het idee wie deze mevrouw Van Haeften moest zijn. Maar ik wilde zekerheid en daarom stuurde ik haar zoon een mailtje met de vraag of hij en zijn ouders vroeger op de Prinses Marielaan in Wassenaar hadden gewoond. Per omgaande kreeg ik de bevestiging. Ik wist nu dus zeker wie die mevrouw Van Haeften is geweest.
Met haar zoon verbaasde ik me over het woordgebruik van mevrouw Van Haeften: Meid-huishoudster, een betiteling die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken. Zo spreken we dames niet meer aan. Maar in 1942 was dat blijkbaar normaal taalgebruik. Ik liet Delpher in kranten van rond 1942 zoeken naar de combinatie meid en huishoudster. Honderden advertenties popte op. Ik kon dus niets anders concluderen dan dat Meid-huishoudster destijds een normale baan was voor een vrouw. Van feminisme was in de oorlogsjaren geen sprake. Ik herinnerde me, dat mijn oma vroeger ook altijd vertelde, dat ze boerenmeid was geweest, maar wat die baan precies inhield is me nooit helemaal duidelijk geworden.
Je kunt je afvragen wat de meid-huishoudster bij mevrouw Van Haeften in huis anders moest doen dan het eten klaarmaken. De zorg voor de twee kinderen was toevertrouwd aan een kinderjuffrouw en er was ook nog een werkster, die, naar ik aanneem, het huis schoonhield. Wanneer de Meid-huishoudster eenmaal was aangenomen, had mevrouw Van Haeften drie dames in huis om het huishouden draaiende te houden. Kom daar tegenwoordig nog eens om.

Mevrouw Van Haeften
Mevrouw Van Haeften

Mevrouw Van Haeften uit de advertentie was niemand anders dan Allegonda Maria Hendrika (Gonnie) Montens van 3 januari 1913, die op 15 mei 1937 in het huwelijk getreden was met jonkheer Constant Emile (zijn roepnaam was Connie) van Haeften. Constant was geboren in ’s Gravenhage op 5 juni 1912. Zijn ouders waren Johan Carel van Haeften en Carolina Henriëtte Pauline Dunlop, terwijl de ouders van Gonnie Johannes Cornelis Adrianus Montens en Hendrica Bouwens waren. Evenals de familie Van Haeften kan ook de familie Montens prat gaan op een grote familiestamboom die teruggaat tot in de 15e eeuw. Gonnie had nog een zusje. Toen haar moeder overleed in Oegstgeest op 16 maart 1920 op vrij jonge leeftijd – ze was 41 jaar oud -, werden de zusjes ondergebracht op een kostschool, die gedreven werd door franssprekende nonnen.

Constant Emile van Haeften
Constant Emile van Haeften

Na zijn opleiding vond Constant werk in het bankwezen. Bij Slavenburg’s Bank in ’s Gravenhage klom hij op tot adjunct-directeur. In zijn diensttijd zat hij als officier bij het 17e Regiment Infanterie, waarvan hij per 1 januari 1938 reserve officier werd. Op 17 september 1936 hadden Constant en Gonnie zich met elkaar verloofd.
 

Verlovingsadvertentie
Verlovingsadvertentie
Ten tijde van zijn verloving verbleef Constant in Engeland om zich daar te bekwamen in het bankiersvak. Daar had hij ook regelmatig contact met zijn oom Panky.
Toen Constant en Gonnie met elkaar in het huiwelijk traden, was Gonnie al zwanger van hun eerste kind. Helaas voor Constant en Gonnie bleek het kind een doodgeboren zoon te zijn, daardoor kwam er op 2 november 1937 een triest einde aan de eerste zwangerschap van Gonnie.
Na hun huwelijk betrokken  Constant en Gonnie de woning op nummer 1 aan de Willinklaan in Bennebroek. Ze bleven daar wonen tot 1942, toen ze verhuisden naar de Prinses Marielaan in Wassenaar om dichter bij de ouders van Constant te komen wonen. Niet veel later vorderden de Duitsers de woning, omdat die gelegenwas vlakbij een lanceerinrichting van Vi en/of V2, waarmee de Duisers Londen bestookten. Constant en Gonnie evacueerden met hun kinderen naar ’s Gravenhage, waar ze boven de bank gingen wonen, waar Constant werkte.

Bericht van adreswijziging
Bericht van adreswijziging

Terwijl ze in Bennebroek woonden kregen Constant en Gonnie twee kinderen, beiden dochters. De oudste, die Constance Henriëtte heette kwam op 8 augustus 1939 in het Diaconesse Ziekenhuis in Haarlem ter wereld. Zij werd later directeur van Amref Flying Docters Nederland. Zij is op 11 september 2019 overleden. Net na het begin van de Tweede Wereldoorlog volgde de andere dochter voor Constant en Gonnie. Tijdens de zwangerschap van deze dochter vluchtte Gonnie in het begin van de oorlog naar Frankrijk, waar ze bij boeren  terecht kwam, nadat haar auto was gebombardeerd.
Per 1 november 1940 was Constant directeur van Bankierskantoor F.H. van de Wiel NV. In ’s Gravenhage. Hij was de opvolger van de naamgever van het bankierskantoor, van wie hij de bank overnam. Later is het bankierskantoor overgenomen door Slavenburg’s Bank.
 

Directeur Bankierskantoor F.H. van de Wiel NV
Directeur Bankierskantoor F.H. van de Wiel NV
In 1944 en in 1948 kregen Constant en Gonnie nog twee zonen, die beiden nog in leven zijn evenals de jongste dochter. Daarom vertel ik niets over hen.
Op latere leeftijd verhuisden Constant en Gonnie naar een appartement in ’s Gravenhage. De woning in Wassenaar exploiteerden ze vanaf dat moment. Toen beiden overleden waren, is de woning verkocht.
Veel meer is er over Allegonda Maria Hendrika Montens en Constant Emile van Haeften niet te vertellen. Ze behoorden tot de Haagse society en zullen daaraan hun steentje bijgedragen hebben. Dat bleek in het bijzonder uit “De Kroniek, Geïllustreerd maandblad voor Noord- en Zuidnederland” van 1 mei 1917. Daarin vond ik een schattig plaatje dat de ouders van Constant Emile, vol trots, in het blad hadden laten opnemen. De jongen was toen vijf jaar oud.

Constant Emile van Haeften in De Kroniek
Constant Emile van Haeften in De Kroniek

Constant overleed in ’s Gravenhage op 10 november 1977 op 65-jarige leeftijd. Hij is in stilte gecremeerd. Zeven jaar later blies Gonnie haar laatste adem uit op 28 december 1984.


Tiel 23 maart 2020




Geen opmerkingen:

Een reactie posten