Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

vrijdag 16 oktober 2020

Genealogisch blog 480

 

Klaverjassen in Appeltern

Het jaar 2002 was voor mij een jaar vol inspiratie. Ik schreef toen in ruwe vorm enkele romans en twee detectives. Ik liep over van inspiratie. Een van de verhalen die ik toen schreef gaf ik de titel mee: “Klaverjassen in Appeltern”. Omdat ik nog veel meer aan het papier wilde toevertrouwen legde ik de verhalen, die gereed waren, ter zijde om ze later te vervolmaken.

Pas weer in 2010 nam ik het verhaal “Klaverjassen in Appeltern” weer ter hand om het te polijsten, de taal- en spellingsfouten eruit te halen en, waar nodig enkele passages te herschrijven. Ik veranderde zelfs de titel even, maar vond mijn nieuwe titel enige tijd later lang niet zo pakkend als “Klaverjassen in Appeltern”. Na dit alles verdween het manuscript weer voor 10 jaar in mijn computer.

Doordat alle sociale contacten in het voorjaar afgezegd werden vanwege Covid 19 had ik opeens aardig wat tijd over. Weer nam ik het manuscript van “Klaverjassen in Appeltern” ter hand. Na de eerste herlezing stond mijn besluit vast. Ik was ontroerd door mijn eigen verhaal: ik ga dit verhaal in romanvorm uitgeven. Wekenlang was ik bezig met herschrijven, spelfouten te verbeteren en het verhaal robuust te maken. Dit keer was ik druk bezig met een roman en niet met een historisch of genealogisch getint verhaal

Toen het werk gereed was stuurde ik het verhaal naar Boekscout, de uitgeverij, waarmee ik eerder al zakendeed. Een week of twee later ontving ik de beoordeling van mijn manuscript:

Als lezer voel ik me af en toe deelgenoot. Jij brengt dit effect teweeg met behulp van prachtig geschetste omgevingen. Hierdoor krijg ik in het begin het gevoel alsof ik me met Annemarie op reis begeef richting Nol en voel ik haar blijdschap met haar mee. Je sleept de lezer echter nog verder mee het verhaal in door de realistische dynamiek tussen de verschillende personages. Dat jij dit zo treffend weet uit te werken, is het bewijs dat jij over een heus schrijftalent beschikt.

Ik kreeg er rode oren van. Zeker toen ik verder las”

De dubbele laag aan het eind, zorgt ervoor dat jij het manuscript op indrukwekkende wijze afsluit en is daarmee de spreekwoordelijke kers op de taart.

Ik heb kennelijk het talent om een verhaal zo te verwoorden, dat het een uitgever aanspreekt. Inmiddels is het verhaal, mijn eerste roman, een heus boek geworden in een fraai jasje: de titel van de roman tegen de achtergrond van de contouren van het vroegere Appeltern.


Cover Klaverjassen in Appeltern


Het verhaal van “Klaverjassen in Appeltern” gaat over sergeant Nol van Welten, die tijdens de mobilisatie van 1939 in Appeltern gelegerd is. Wanneer zijn vrouw op bezoek komt vertelt ze hem, dat ze in verwachting is van hun eerste kindje. Langs de Maas dromen beiden over de toekomst van hun kindje.

Vlak voor de Duitse inval worden Nol en zijn mannen overgeplaatst naar De Grebbeberg. De gevechten daar zijn voor Nol een zeer traumatische ervaring, omdat twee van zijn kameraden omkomen. Als krijgsgevangene wordt Nol afgevoerd naar Duitsland om daar als slaaf in de oorlogsindustrie te gaan werken. Na verloop van tijd ontsnapt Nol en keert terug naar Amsterdam, waar hij in toenemende mate moeite heeft met de omgang met zijn eerste dochter.

In de boekwinkel

Tijdens de Hongerwinter gaat Nol uit op kolen en voedsel. Bij terugkomst van een van zijn tochten is er een razzia gaande, voor hem het sein onder te duiken in Obdam. Pas vlak voor de bevrijding keert Nol terug naar Amsterdam, waar een tweede dochter was geboren.

Na de oorlog spant Nol zich enorm in om het land te helpen opbouwen. Het gaat hem en zijn vrouw en drie kinderen voor de wind. Wanneer Nol op zijn werk een “politieke” fout maakt, die leidt tot degradatie, stort zijn wereld in en komen alle traumatische ervaringen uit de oorlog weer boven. Hij wordt een probleemdrinker, die niet in de gaten heeft, dat de wereld rondom hem veranderd is.

Op aandringen van zijn kinderen stelt Nol zich onder behandeling in een psychiatrische kliniek, maar ook daar vlucht hij in de drank. De behandelend arts neemt hem hard onderhanden, waardoor Nol eindelijk voor het eerst vertelt over zijn traumatische ervaringen tijdens de oorlog. Dat helpt niet, Nol glijdt steeds verder af en komt zijn bed niet meer uit.

In mijn boek “Klaverjassen in Appeltern” staan twee thema’s centraal. Het eerste thema behelst de onwil van soldaten, die in een oorlog gevochten hebben, om over hun ervaringen op het slagveld te spreken. Ik behandelde dat thema ook al in mijn boek “Ze spraken er niet over, twee Amersfoortse broers in Nederlands-Indië”. Het thema was zelfs de titel van dat boek.

Het tweede thema omvat de neiging om traumatische ervaringen zo ver weg te stoppen, dat men denkt ze te kunnen vergeten. Een illusie. Er is maar weinig nodig om weer aan die ervaringen herinnerd en beleefd te worden. In zo’n geval leidt ook alcohol slechts tot even vergeten.

Niet alleen de uitgever zorgt voor de nodige promotie van mijn nieuwe boek, ook zelf heb ik de nodige stappen gezet op het pad van de promotie. Sinds gisteren liggen enkele exemplaren van het boek op de boekenverkooptafel van de plaatselijke vestiging van Primera. Daarnaast heb ik een aantal regionale media benaderd. Van die regionale media reageerde Regio TV Tiel supersnel. Of ik dezelfde avond nog naar de studio kon komen voor een interview. Zo’n uitgelezen kans kon ik uiteraard niet voorbij laten gaan. Het werd een leuk gesprek. Geniet mee door de volgende link aan te klikken:

https://www.facebook.com/RegioTVTiel/videos/694857061143613/?t=1016

“Klaverjassen in Appeltern” kost € 20,50. Je kunt het boek rechtstreeks bij de uitgeverij Boekscout.nl bestellen. Maak daarvoor gebruik van de onderstaande link:

https://www.boekscout.nl/shop2/

en dubbelklik onder “Nieuwe boeken” mijn nieuwste boek “Klaverjassen in Appeltern” aan. Je komt vanzelf bij de bestelpagina van het boek bij Boekscout.

Het boek is ook te bestellen bij bol.com en via de reguliere boekhandel.

Veel leesplezier!!!

En, ik hou me aanbevolen voor reacties op mijn boek.

 

Tiel, 16 oktober 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten