Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

donderdag 6 oktober 2022

Genealogisch blog 653

Het gezin van Agnes Cornelia Welling

Ik heb de gewoonte om in de voorbereidingsfase van een nieuw verhaal op mijn Genealogisch blog alle beschikbare gegevens van de personen, over wie ik het ga hebben, nog eens na te trekken. Bijna altijd vind ik dan ook nog nieuwe informatie over de actoren in mijn verhaal. En heel soms tref ik dan, onverwacht, volkomen nieuwe informatie aan over hele andere personen in mijn stambomen, maar wel informatie die heel erg welkom is, omdat die informatie vaak antwoorden geeft op nog openstaande vragen van mijn kant. Zo ook deze keer. Zoekend naar eventuele aanvullende informatie over Agnes Cornelia Welling, ontdekte ik informatie over een hele andere Agnes Welling, die mij zeer welkom was. Later daarover waarschijnlijk meer.

Het gaat nu om Agnes Cornelia Welling, die werd geboren in Amersfoort op 7 juli 1881 ’s morgens om 5.00 uur. Haar roepnaam was uiteraard gewoon Agnes. Dezelfde dag deed haar vader aangifte van haar geboorte bij de Gemeente Amersfoort. Hij nam daarbij als getuigen mee Jan Philippus Stuiveling van Beek en zijn zwager Martinus Josephus Cornelissen. Agnes was het oudste kind van timmerman Marinus Philippus Welling (1854-1939) en Petronella Johanna Cornelia Cornelissen (1857-1947). Met haar tweede doopnaam werd Agnes vernoemd naar haar grootmoeder van moederszijde, Cornelia Maria van Sante. Agnes had twee broers en twee zussen. Over hen weid ik hier verder niet uit.

Agnes Cornelia Welling

Agnes heeft het grootste deel van haar jeugd op de Kamp(straat) in Amersfoort gewoond. In die straat woonde vanaf 1913 ook Everardus Wilhelmus (Evert) de Wit, die voor die tijd ruim een jaar met zijn ouders in Utrecht had gewoond. Evert oefende hetzelfde beroep uit als zijn vader, nl. letterzetter bij een drukkerij. Het is niet verwonderlijk, dat Agnes en Evert een oogje op elkaar kregen. Ze vonden elkaar erg leuk ondanks het leeftijdsverschil. Er ontstond liefde.

Evert was een zoon van Andries de Wit en Gijsberta Butselaar. Hij kwam ter wereld in Amersfoort op 27 februari 1890. De volgende dag deed zijn vader aangifte van zijn geboorte op het Gemeentehuis.

Agnes was al 36 jaar oud, toen zij in het Stadhuis van Amersfoort op 16 oktober 1917 eeuwige trouw beloofde aan de negen jaar jongere Evert. Bij hun trouwplechtigheid waren als getuigen aanwezig Hendrikus Martinus Cornelissen, een neef van moederskant van Agnes die van beroep huisschilder was, en haar broer Antonius Jacobus Josephus Welling (1884-1924) die als timmerman de kost verdiende. De moeder van Evert was ten tijde van de voltrekking van het huwelijk tussen hem en Agnes al overleden.

Huwelijksakte de Wit x Welling

Na de voltrekking van hun huwelijk bleven Agnes en Evert eerst nog enkele jaren op de Kamp wonen in Amersfoort. In 1937 verhuisden zij met hun gezin naar Schimmelpenninckstraat 37, een straat waar ook de ouders van Agnes woonden.

Toen Agnes Cornelia Welling en Everardus Wilhelmus de Wit met elkaar in het huwelijksbootje stapten, was Agnes al ruim vijf maanden zwanger. Hun eerste kind, die ze de doopnamen Andreas Marinus Joseph gaven, werd geboren op 19 maart 1918. Het tweede kind van Agnes en Evert was dochter Petronella Cornelia Maria, die op 8 december 1921 het eerste levenslicht aanschouwde. Op 22 juni 1923 kondigde zoon Marinus Antonius zich aan. Alle kinderen kwamen in Amersfoort ter wereld.

Ik heb verder geen gegevens over het leven van zoon Andreas en dochter Petronella. Van zoon Marinus weet ik te vertellen, dat hij op 65-jarige leeftijd in Amersfoort overleed op 19 december 1988. Zijn stoffelijke resten werden aan de aarde toevertrouwd op de RK Begraafplaats “Maranatha” in Amersfoort. Meer is mij niet over hem bekend en heb ik ook niet op Internet kunnen vinden.

Akte van overlijden van Agnes Cornelia Welling

Aan het leven van Agnes Cornelia Welling kwam een einde op 30 maart 1957. Zij was toen 75 jaar oud. Haar overlijden is de volgende dag aangegeven ten stadhuize. Everardus Wilhelmus de Wit overleefde zijn echtgenote ruim elf jaar. Hij overleed op 3 juni 1968 op 78-jarige leeftijd. Zijn heengaan werd pas op 5 juni aangegeven. Ik ga ervan uit, dat zowel Agnes als Evert in Amersfoort begraven zijn.

 

Tiel, 6 oktober 2022


 


 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten