Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 5 oktober 2021

Genealogisch blog 572

Govert = Gerrit

Enige tijd geleden kreeg ik van iemand in de familie Van Haeften, die ook onderzoek doet naar de stamboom van de familie, een email, dat hij mogelijk een nieuw lid van de familie had gevonden. Het zou gaan om Govert van Haeften, die in 1814 geregistreerd stond als inwoner van ’s Hertogenbosch en die woonde in de Eerste Nieuwstraat op nummer 66. De gegevens waren afkomstige van Open Archieven van Bob Coret.

Uit de gegevens bij Open Archieven valt op te maken, dat genoemde Govert een zoon zou moeten zijn geweest van Adriaan van Haeften (1766-1848) en Catharina Ida Constantia Goldbach (1770-1836). Bij de vermelding van Govert van Haeften, staan ook de andere huisgenoten vernoemd, die op hetzelfde adres in ’s Hertogenbosch woonden, zijn ouders en 12 broers en zussen.

Ik heb naar het betrokken familielid gereageerd met de waarschuwing, dat hij erg voorzichtig moest zijn om Govert zo maar toe te voegen aan zijn stamboom. Waarom die waarschuwing? Uit diverse, betrouwbare bronnen, weten we, dat Adriaan van Haeften en Catharina Ida Constantia Goldbach 15 kinderen hebben gekregen. Het is zeer onwaarschijnlijk, dat ze opeens 16 kinderen gekregen zouden hebben. De naam Govert komt helemaal nergens voor in de familie Van Haeften, die onderwerp is van mijn genealogische onderzoeken. Er heeft in de achttiende eeuw een Govert van Haaften (met dubbel a) geleefd, die als zeeman was verbonden aan de VOC. Deze, uit Rotterdam afkomstige Govert van Haaften vertrok op 5 november 1740 met het schip “Diemermeer” uit Amsterdam naar Batavia. Andere personen die luisterden naar de naam Govert van Haeften waren en zijn er niet.

Ik heb het sterke vermoeden, neen, ik weet zeker, dat genoemde Govert van Haeften dezelfde persoon is als Gerrit van Haeften, die op 23 februari 1811 in Schoonhoven geboren werd als de op een na jongste zoon van Adriaan van Haeften en Catharina Ida Constantia Goldbach. Over deze Gerrit van Haeften vertelde ik uitvoerig in Genealogisch blog 372 van 5 juni 2019. De ambtenaar, die Gerrit destijds inschreef als burger van ‘s Hertogenbosch had kennelijk niet zo’n duidelijk handschrift. De vrijwilliger bij Erfgoed ’s Hertogenbosch, die de registraties in het Bevolkingsregister van de stad geschikt moest maken voor internet heeft de naam “Gerrit” klaarblijkelijk gelezen als “Govert”. Een vergissing die ik me kan voorstellen, bij een iets onduidelijk handschrift uit 1814. Als vrijwilliger bij het RAR in Tiel weet ik maar al te goed hoe moeilijk het soms is om oude, handgeschreven registraties te ontcijferen. 

Wel vind ik het vreemd, dat ik de registratie van Govert van Haeften zelf niet heb kunnen terugvinden. Dat versterkt bij mij weer de opvatting, dat Govert en Gerrit een en dezelfde persoon waren.

Over Gerrit’s vader Adriaan heb ik in het verleden al diverse keren het een en ander gememoreerd bij de levensbeschrijvingen van enkelen van zijn kinderen. In het hierna volgende Genealogisch blog zal ik nader ingaan op de levenswandel van vader Adriaan, die in diverse rollen niet onbelangrijke functies heeft vervuld in zijn woonplaatsen als Rijnsaterwoude, Montfoort, Schoonhoven, Noord en Zuid Polsbroek en ’s Hertogenbosch en die op latere leeftijd erom vroeg in de adelstand verheven te worden vanwege zijn verdiensten voor het land.

 

Tiel 5 oktober 2021

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten