Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zondag 8 oktober 2023

Genealogisch blog 712

Schepperle Award 2023

Op 29 september j.l. werd ik op mijn mobieltje gebeld, terwijl mijn vrouw en ik op vakantie waren in Picardiƫ in Frankrijk. Picardiƫ is een favoriete vakantiebestemming van ons. Aan de lijn was Sjack Kasius, die me namens het Hoofdbestuur van de Nederlandse Genealogische Vereniging vroeg of ik nog naar de landelijke bijeenkomst kwam op 7 oktober 2023. Waarom?, vroeg ik. Kasius antwoordde mij, dat ik een van de drie genomineerden was voor de NGV Schepperle Award 2023 en ik niet op een eerdere email had gereageerd.

Natuurlijk zou ik komen, geen punt. Dat ik nog niet gereageerd had, kwam omdat ik op vakantie was en nooit meer aan een eventuele nominatie voor de Schepperle Award had gedacht, hoewel ik mij daarvoor had opgegeven.

Vol goede moet begaven mijn vrouw en ik ons naar het Paushuize in Utrecht Kasius vertelde nog, dat ik voorafgaand aan de stemming gedurende tien minuten de gelegenheid zou krijgen om een toelichting op mijn nominatie te geven. En dat hij me per email nog wat nadere informatie zou sturen.

Paushuize Utrecht

Kort na 12.30 uur arriveerden mijn vrouw en ik bij het Paushuize in Utrecht. Na een kop koffie en de opening van de bijeenkomst door Casper de Jong, de voorzitter van de jubilerende afdeling Utrecht van de NGV, verteld Carel Huydecoper, de conservator van het Paushuize het een en ander over de geschiedenis van het Paushuize, dat de enige Nederlandse Paus, Adrianus VI, in 1517 liet bouwen. Tegenwoordig is de Provincie Utrecht de eigenaar van het pand.

Daarna vertelde schrijver Olaf Broos het levensverhaal van Rijk de Gooijer, een van de bekendste Utrechters. Volgens Boors was De Gooijer een in wezen zachtaardig mens, die vaak met de waarheid in zijn verhalen een loopje nam. De Gooijer keek weliswaar vaak te diep in het glaasje, maar hij had een ijzeren discipline en was altijd op tijd en goed voorbereid op zijn werk.


 

Na de pauze gaf Peter van Boheemen, de voorzitter van het hoofdbestuur van de NGV een toelichting op de verkiezing van de “NGV Schepperle Award”. Het hoofdbestuur van de Nederlandsche Genealogische Vereniging heeft besloten om jaarlijks een prijs toe te kennen aan een persoon of groep die zich op het gebied van familiekunde (genealogie), genetica en/of heraldiek heeft onderscheiden. Daarbij gaat om aspecten als creativiteit, veelzijdigheid en deskundigheid, alsmede om de impact in Nederland van het uiteindelijke resultaat.

De toe te kennen prijs draagt de naam: NGV Schepperle Award. De prijs is vernoemd naar de heer George Schepperle, die vele jaren trouw en actief lid is geweest van de NGV en binnen de vereniging allerlei rollen heeft vervuld. Na zijn overlijden mocht de NGV een deel van zijn nalatenschap ontvangen, waarmee de heer Schepperle ook na zijn overlijden een grote bijdrage levert aan de groei en bloei van de vereniging.

Alle aanwezigen hadden via email en ter plekke in de zaal een toelichting van het hoofdbestuur van de NGV ontvangen op de drie nominaties van de finalisten:

“Finalisten voor NGV Schepperle Award 2023

Aad Verouden

De Zeeuwse genealogie Kooman-Koman liep vast in de 18e eeuw. Hetzelfde was het geval bij een groot Zuid-Bevelands geslacht in een publicatie van Sjaak Hoornick in 1993. Zeeuwse genealogische onderzoekers als Dek, Harthoorn en Witte kwamen in de 20e eeuw niet verder. Het probleem was een gebrek aan archiefstukken voor Yerseke en het optreden van naamsverwarringen.

Aad Verouden loste de problemen op door het raadplegen van belastingregisters (overlopers-, tienden- en waterschapsrekeningen) en het opsporen van uit zicht geraakte archiefstukken zoals een vroonboek in het Vlaamse Kruibeke. Hierdoor ontstond een goed beeld van het 16e -eeuwse Zuid-Beveland. Daarbij loste hij ook naamsverwarringen op. Hierdoor is nu veel meer mogelijk aan genealogisch onderzoek voor Yerseke van voor 1600. Met als resultaat een binnenkort te verschijnen boek over deze plaats. Daarnaast kon de genealogie voor de familie Comejan tot Koman worden uitgebreid, waarover een artikel is aangeboden aan bij De Nederlandsche Leeuw.

De bijdrage van Aad Verouden is voor Zeeuwse begrippen baanbrekend gebleken. De opgespoorde archiefstukken zijn opgenomen bij het Genealogisch Centrum Zeeland en het Archief Zeeland te Middelburg, zodat deze ook voor anderen raadpleegbaar zijn. Bijzonder is verder, dat Aad Verouden ook graag anderen van zijn kennis en ervaringen wil laten profiteren door overal in het land lezingen te verzorgen over het benutten van belastingkohieren.

 

Denis Verhoef

In de kwartierstaat van Denis Verhoef komt meerdere keren de familienaam Van Oostrum voor. Over de herkomst van de families met deze naam bestaan al diverse publicaties. Denis Verhoef raakte hierin geĆÆnteresseerd, omdat in zijn kwartierstaat meerdere keren deze familienaam voorkomt. Hierbij vroeg hij zich af in hoeverre de verschillende families aan elkaar verwant zijn, een vraag die ook bij veel andere familienamen speelt.

Om op bovenstaande vraag een antwoord te krijgen heeft Denis Verhoef een genetisch onderzoek opgezet op basis van Y-DNA dat in de vaderlijke lijn vrijwel ongewijzigd wordt doorgegeven. Hierbij heeft hij veel medewerking verworven bij de familievereniging Oosterheem, de Stichting De Nederlandse Leeuw en DNA-expert Wim Penninx. Daarbij ging het om adressen van mogelijke deelnemers aan het DNA-onderzoek, financiƫn en kennis. Uiteindelijk is ook de familienaam van Schaik in het onderzoek betrokken, omdat een familie Van Oostrum daarvan afstamt.

Het onderzoek heeft duidelijk gemaakt welke families met elkaar verwant zijn en hoe ver terug in de tijd de gemeenschappelijke voorvaders geleefd hebben. Op grond hiervan is duidelijk geworden in hoeverre het verder zoeken naar data over de verwantschap tussen de verschillende families Van Oostrum en Van Schaik nog zinvol is. Bijzonder is, dat het verloop en de resultaten van het onderzoek op een uitgebreide en laagdrempelige wijze zijn beschreven in een recent artikel in De Nederlandse Leeuw. Hierdoor is een handleiding beschikbaar gekomen voor deze waardevolle onderzoeksmethode.

Paul Welling

Paul Welling is na zijn pensionering vrijwel fulltime bezig met genealogisch onderzoek. Eerst betrof dit zijn eigen familie Welling, de familie Bosman van zijn moederskant en de families Van Straaten en Van Haeften van zijn beide echtgenotes. Daarna volgden op verzoek van vrienden de families Walvisch en Koopman. Ook is hij zich gaan verdiepen in de Joodse familie Swaab, doordat een broer van zijn grootvader trouwde met Betje Swaab. Dit bracht hem bij de daarmede verwante circusfamilies Kinsbergen en Blanes.

Paul Welling wil zijn onderzoeksresultaten graag zo breed mogelijk uitdragen, meer dan mogelijk is in de vorm van lezingen, artikelen en boeken, waarvan hij alle vele op zijn naam heeft staan. Dit bracht hem op het idee om een genealogische blog te beginnen. Daarmede is hij in 2016 gestart onder de titel Altijd Spannend (genealogischblogpaulwelling.blogspot.com) .

Sindsdien schrijft hij wekelijks een of twee afleveringen over een spannende ervaringen die hij opdoet bij zijn naspeuringen. Inmiddels zijn al meer dan 700 blogs verschenen. Daarmede heeft hij nu bijna 120.000 bezoeken mogen verwelkomen, welke afkomstig zijn uit 66 landen.

Met zijn blog is Paul Welling er daadwerkelijk in geslaagd om een breed publiek te bereiken en te betrekken bij zijn onderzoek en op deze manier een ambassadeursrol voor de genealogie te vervullen.”

Vervolgen kregen we als finalisten in alfabetische volgorde de gelegenheid nog een toelichting te geven op onze nominatie aan de hand van enkele vragen van Sjack Kasius. Ik wees mijn toelichting, vooral op het belang van kennis delen en dat een blog daar een uitstekend instrument voor is, omdat de lezer kan reageren. Dat leidt vaak tot indringende discussies over een genealogisch probleem waar we beiden veel wijzer van worden.

Ik geef een toelichting op mijn nominatie


Na de drie toelichtingen konden de aanwezigen schriftelijk hun stem uit brengen. Een commissie telde de stemmen en gaf de uitslag door aan voorzitter Peter van Boheemen. Na enkele minuten vertelde Peter van Boheemen, dat Denis Verhoef en ik met evenveel stemmen ex aequo als tweede waren geƫindigd. Dat betekende dat Aad Verouden, onder applaus van de aanwezigen, met de Schepperle Award aan de haal ging.

Winnaar Aad Verouden tweede van rechts, rechts Denis Verhoef, links Peter van Boheemen en ik

Peter van Boheemen overhandigde eerst de award aan Aad Verouden, daarna kregen de drie finalisten een bos bloemen. In zijn dankwoord liet Aad Verouden weten, dat hij meer waarde hechtte aan deze onderscheiding dan aan de andere die hem ten deel waren gevallen. Deze award is uniek. Een jaar lang mag hij zich “De Genealoog van Nederland” noemen.

De sfeervolle bijeenkomst werd afgesloten met een hapje en een drankje en gezellige muziek van een Utrechts straatorkest.

Ik vond het sowieso al een eer tot de laatste drie genomineerden te behoren. Het behalen van de tweede plaats beschouw ik als enorme waardering voor mijn genealogische verhalen op mijn blog “Altijd Spannend”.

 

Tiel, 8 oktober 2023 

 

 

 



 

 


 

 

1 opmerking:

  1. Hilda Welling van Haeften22 oktober 2023 om 17:26

    Als jouw vrouw vond ik het een eer om tijdens deze dag naast je te staan.
    Ik bewonder jouw tomeloze inzet en enthousiasme bij het beoefenen van jouw hobbie.
    Het is mij een raadsel, dat je ooit tijd hebt gehad om te werken.šŸ˜‰

    BeantwoordenVerwijderen