Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 13 juli 2021

Genealogisch blog 554

Nooit klaar

De afgelopen week heb ik weer een keer heel nadrukkelijk ervaren, dat stamboomonderzoek nooit klaar is. Telkens weer ontdek je nieuwe data om aan je stambomen toe te voegen. Zo ook afgelopen week door een reactie van een lezer op een van mijn Genealogische blogs.

Enkele dagen geleden reageerde Rob Regter op mijn Genealogisch blog 239 van 15 november 2017 met de mededeling, dat hij ook wat deed aan genealogisch onderzoek van de familie Welling, omdat zijn moeder een Welling was. Rob bleek een kleinzoon te zijn van Joseph Anton Aloijsius Welling (1904-1985) en Cornelia Wilhelmina Francisca Willemse (1899-1946). In de tak van de familie Welling van Joseph Anton Aloijsius had en heb ik nog diverse ontbrekende data, al heeft Rob Regter, op mijn verzoek, inmiddels reeds verschillende gegevens aangeleverd. Daarnaast heb ik zelf ook niet stilgezeten. Toch zijn er nog ontbrekende gegevens overgebleven voor later onderzoek.

Zo’n reactie op een van mijn Genealogische blogs is voor mij altijd aanleiding de gegevens over de betreffende tak van de familie nog eens nauwkeurig na te kijken. Sommige gegevens heb ik meer dan twee decennia geleden verzameld en in de tussentijd zijn talloze nieuwe gegevens op Internet beschikbaar gekomen. Mijn hernieuwde zoektocht leverde een nieuwe Welling op, over wie ik nog nooit van iemand wat vernomen had.

Jacobus Johannes Welling (1872-1952), over wie ik uitvoerig vertelde in Genealogisch blog 422 van 1 februari 2020, en zijn echtgenote Maria Johanna Donkers (1867-1949) vestigden zich in 1925 in Apeldoorn vanuit Obdam, waar hun kinderen allemaal werden geboren. Jacobus Johannes was handelaar in manufacturen.

Tot enkele dagen geleden wist ik niet beter dan dat Jacobus Johannes en Maria Johanna de ouders waren van vier kinderen, zoals ook de onderstaande gezinskaart aangaf, waarin geen sprake is van andere dan de mij bekende kinderen.

Gezinskaart Welling x Donkers.

De kinderen van Jacobus Johannes Welling en Maria Johanna Donkers, die mij bekend voorkwamen waren Jacoba Johanna Maria (Co) van 30 mei 1899, Clazina Anna Maria (Klazien), die op 30 januari 1901 werd geboren, Joseph Anton Aloijsius, die ter wereld kwam op 24 juli 1904 en als laatste Otto Aloijsius Hendrikus, die op 14 juli 1908 het eerste levenslicht zag. Alle vier kinderen werden in Obdam geboren.

De oudste drie kinderen vormden hun eigen gezinnen, jongste zoon Otto Aloijsius Hendrikus stierf al op 26-jarige leeftijd in Apeldoorn op 8 maart 1935. Hij was voorzien van de sacramenten der zieken.

Akte van overlijden van Otto Aloijsius Ignatius Welling 1906

Mijn recente naspeuringen leerden mij, dat Jacobus Johannes Welling en Maria Johanna Donkers weldegelijk nog een kind hebben gehad, en wel een zoon. Die zoon was hun vierde kind, dat ze de naam Otto Aloijsius Ignatius gaven. De kleine spruit moet in december 1905 geboren zijn in Obdam. Daar overleed de baby al na twee maanden op 11 februari 1906 om 19.00 uur. De volgende dag had zijn vader de droeve plicht het overlijden van zijn zoontje aan te geven.

Toen het vijfde kind van Jacobus Johannes Welling en Maria Johanna Donkers ter wereld kwam weken ze af van de traditie om het kind van het zelfde geslacht, dat geboren werd nadat een eerder geboren kind was overleden, dezelfde naam te geven. Maar de afwijking vond pas plaats bij de derde doopnaam, niet Ignatius maar Hendrikus.

Overigens is het opvallend, dat Jacobus Johannes Welling en Maria Johanna Donkers drie van hun mannelijke kinderen met hun derde of tweede doopnaam vernoemden naar de vader van Maria Johanna. Was haar vader, Otto Aloijsius Donkers, zo’n bijzondere man?

Otto Aloijsius Donkers werd in 1832 in Ravenstein geboren en heeft daar de rest van zijn leven gewoond en gewerkt als schoenmaker net als zijn vader. De familie Donkers was destijds bekend schoenmakersgeslacht, dat al in 1820 een schoenmakerij had in Ravenstein, waar zo’n acht à negen ‘knechts’ in dienst waren. De fabriek, waar schoenen werden gemaakt van het merk “Ravo” groeide uit tot een van de belangrijkste pijlers onder de economie van Ravenstein. In 1977 moest de fabriek zijn poorten sluiten, omdat de concurrentie uit lage-lonen-landen te groot was geworden.

Schoenmakerij in Ravenstein

Niets bijzonders eigenlijk. Mogelijk vernoemde Maria Johanna Donkers haar kinderen naar hun grootvader, omdat hij op vrij jonge leeftijd overleed op 14 november 1875. Hij was toen nog maar 43 jaar oud.

Als genealoog ben je nooit klaar met zoeken.

 

Tiel 13 juli 2021


 


 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten