Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 4 april 2023

Genealogisch blog 692

Familieboek Bosman

Enige weken geleden ontstond bij mij het idee een familieboek te maken over de familie van mijn moeder, de Amersfoortse familie Bosman. Het idee ontstond, omdat ik weer zin had om aan een groot project te werken. Het beginnen aan zo’n groot project is een proces met een hele eigen dynamiek. In dit Genealogisch blog wil ik daarover wat vertellen.

Ik ben begonnen om Aldfaer, mijn stamboomprogramma, een boek te laten uitdraaien met de complete parenteel van de stamvader Hendrik Bosman, die op deze wereld rond liep halverwege de 17e eeuw. Door deze uitdraai kreeg ik een eerste indruk van twee zaken. Ten eerste werd mij duidelijk, dat het familieboek een omvang zal krijgen van rond de 150 pagina’s. Dit gegeven heb ik nodig om bij een uitgever een voorlopige indicatie te krijgen van de kosten van het drukken van het boek. De eventuele uitgever wil weten hoeveel exemplaren er gedrukt moeten worden, hoeveel pagina’s naar schatting in kleurendruk uitgevoerd moeten worden, en moet de cover hard zijn of soft.

Familieboek Welling

Ik wil het familieboek Bosman op ongeveer dezelfde wijze vormgeven als het familieboek Welling, dat ik in 2020 heb gemaakt. Van de uitgever kreeg ik een voorlopige prijsopgave, die bij mij de overtuiging deed ontstaan, dat het familieboek Bosman rond € 30,00 moet kaan kosten. Uiteraard is de prijs in hoge mate afhankelijk van de uiteindelijke oplage.

Nu ik een voorlopige prijsopgave had en een idee van de uiteindelijke prijs, was het tijd voor een “marktonderzoek”. Door middel van een emailgericht stelde ik alle neven en nichten van de familie Bosman in kennis van mijn voornemen en vroeg hun aan te geven voor hoeveel exemplaren ze belangstelling hebben. Vrijwel direct kwamen er al reacties binnen van enkele neven en nichten. Deze eerste belangstelling maakte mij duidelijk, dat het de moeite waard is het project voort te zetten. De voorlopige belangstelling was bemoedigend, maar mij werd wel duidelijk, dat een reminder over enkele weken noodzakelijk is. Veel neven en nichten hebben weliswaar kennis genomen van mijn bericht, maar nog niet laten weten of ze belangstelling voor het boek hebben en zo ja, voor hoeveel exemplaren. Ik zal dus over enkele weken een herinnering moeten doen uitgaan.

Neven en nichten Bosman in 1912

Door de eerste uitdraai van de complete stamboom van de familie Bosman kwam ik erachter hoeveel witte vlekken die stamboom nog heeft, met andere woorden van veel personen in de stamboom heb ik de primaire gegevens nog niet of onvoldoende. Om nog maar te zwijgen over de secundaire gegevens of leuke bijzonderheden. Dagenlang heb ik het Internet intensief afgespeurd naar ontbrekende primaire gegevens. Dat leverde een aanzienlijke buit op, waarmee ik mijn stamboom verder kon invullen.

Om recente aanvullende gegevens te krijgen nam ik contact op met verre neven en nichten, die ik in het verleden ook al eens benaderd had. Ook deze benadering leverde veel nieuwe en aanvullende gegevens op. Maar uit deze contacten bleek ook, dat er al eens een familieboek Bosman was gemaakt voor de tak van de familie van de broer van mijn gootvader. Ook bleek, dat de belangstelling voor mijn boek in die hoek van de familie niet erg groot zou zijn. Er werd zelfs gesuggereerd, dat er helemaal geen belangstelling zou zijn bij die tak van de familie.

Vooralsnog laat ik me niet uit het veld slaan door dat soort mededelingen. Er blijven genoeg potentiële belangstellenden over om door te gaan. Ik ben nu in de fase, dat ik neven en nichten vraag mijn gegevens te controleren en eventueel aan te vullen. Er mogen in het familieboek geen fouten staan in de primaire gegevens. Dat zou heel pijnlijk zijn, heb ik al een keer ervaren.

Binnenkort laat ik Aldfaer weer een nieuwe uitdraai maken. Daarna volgt de stroperige fase van computertaal omzetten in leesbaar Nederlands, waardoor het de moeite waard wordt het boek een extra keer ter hand te nemen. De computer gebruikt vele formuleringen tientallen malen zonder enige variatie. Voor de lezer niet te verteren. Ik schrijf het boek en niet de computer. Nog heel veel werk dus.

De gehele stamboom moet ook nog netjes “ingepakt” worden in inleidende en verklarende teksten, waarin ik bovendien de keuzes die ik gemaakt heb moet verantwoorden. Er moet een index komen, zodat de familieleden zichzelf snel kunnen vinden in het boek, want iedereen gaat direct op zoek naar de gegevens over zichzelf en de naaste familie.

Tenslotte rest dan de vormgeving. Die moet aantrekkelijk zijn en uitnodigend. Op dat gebied heb ik geen expertise en ben ik derhalve afhankelijk van anderen. Er zijn in mijn omgeving wel mensen met een grafische achtergrond, die in staat moeten zijn van het boek iets moois te maken. Ik zal die mensen over een paar maanden benaderen in de hoop, dat ze het leuk vinden om mee te werken aan het boek. Geld voor een professionele opmaak is er niet. De opmaak door een professional te laten doen tegen betaling zou de prijs van het boek zodanig opjagen, dat het te duur wordt en er daarom te weinig exemplaren worden verkocht.

Over een jaar, anderhalf jaar moet het familieboek Bosman klaar zijn en gedrukt. Daarna volgt nog de presentatie, die naar ik hoop en verwacht dit keer wel door kan gaan. Toen het boek “De Amersfoortse familie Welling” gereed was, zaten we midden in de coronatijd. Van een feestelijke presentatie kon geen sprake zijn. Via de post moest ik alle boeken versturen, heel veel extra werk en veel extra administratie. Dat wil ik deze keer vermijden. Tot mijn genoegen heeft een nicht al aangeboden, dat de presentatie bij haar in de (grote) tuin zou kunnen plaats vinden bij mooi weer of in de hal van het bedrijf van haar man. Die staat, een mooie gelegenheid om tal van familieleden weer eens te ontmoeten. Neven en nichten te spreken, op wie ik vroeger opgepast heb, toen ze nog in de luiers zaten en ik studeerde.

Het moge duidelijk zijn, het maken van een familieboek is niet iets wat je zo maar even doet. Je moet 100% ervan overtuigd zijn, dat zeker je primaire gegevens kloppen, dat je aansprekende afbeeldingen hebt en dat je kunt zorgen voor een aantrekkelijke opmaak door een professional. Daarnaast is het bewaken van de kosten een opgave. Door de geringe oplage zijn de productiekosten van het boek al gauw hoog, mogelijk zelfs te hoog. Daarom is marktonderzoek naar de belangstelling beslist noodzakelijk en o zo belangrijk.

 

Tiel, 4 april 2023.


 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten