Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 11 april 2023

Genealogisch blog 693

Aanvullingen

In het vorige Genealogische blog heb ik melding gemaakt van het feit, dat ik bezig ben een familieboek te maken over de familie Bosman, de familie van mijn moeder. In dat kader ben ik de afgelopen weken erg druk geweest met zoeken naar nieuwe of aanvullende gegevens. Ik heb er heel wat gevonden, waarmee ik maar wil duidelijk maken, dat een stamboom nooit af is. Er duiken altijd nieuwe gegevens op, omdat belangrijke bronnen steeds meer ontsloten worden op Internet.

In Genealogisch blog 388 van 22 augustus 2019 liet ik weten, dat ik ene Jan Hendriks Bosman beschouwde als de stamvader van de familie. Ik schreef toen:

“Van hem is alleen bekend, dat hij begraven werd in Beekbergen op 19 januari 1739. Uit zijn tweede naam, het patroniem, valt af te leiden, dat zijn vader ene Hendrik Bosman moet zijn geweest, maar over deze Hendrik is niets bekend. Hij zal ook wel in Beekbergen gewoond hebben”.

Door intensief speurwerk in verschillende bronnen ben ik veel meer over de stamvader te weten gekomen. Zijn naam was in werkelijkheid Evert Hendriks Bosman. Hij werd rond 1670 in Beekbergen geboren als zoon van Hendrik Bosman, zoals ook zijn patroniem aangeeft. Evert overleed toen hij 69 jaar oud was. Zijn stoffelijke resten vonden hun laatste rustplaats op 19 januari 1739 op de Begraafplaats van Beekbergen. Evert Hendriks Bosman trad op een onbekende datum in het huwelijk met Egbertjen Janssen, van wie mij verder niets bekend is.

Over Evert Hendriks Bosman vertelde ik in Genealogisch blog 388 ook nog het volgende:

“Van stamvader Jan Hendriks Bosman is een zoon bekend, dat was Hendrik Jans (of Johannes) Bosman, die op 8 juli 1788 in Beekbergen overleed en daar drie dagen later begraven werd. Steven Kruitbos deed destijds aangifte van het overlijden van Hendrik Johannes”.

Nader onderzoek heeft me geleerd, dat Hendrik Jans niet het enige kind is geweest van Evert en Egbertjen. Zoon Hendrik had twee oudere zussen.

Oude dorpskerk van Beekbergen (foto: Mijn Gelderland)

Uit het feit, dat hun eerste kind werd gedoopt op 20 januari 1711 kunnen we opmaken, dat het huwelijk van Evert en Egbertjen in 1709 of 1710 moet hebben plaats gehad. Hun eerste kind was dochter Jannetjen Everts, die werd gedoopt in de Nederduits Gereformeerde Kerk van Beekbergen. Hieruit valt de conclusie te trekken, dat Evert en Egbertjen zouden kunnen behoren tot de reformatorische geloofsgemeenschap. Mij lijkt dat erg onwaarschijnlijk, omdat de familie Bosman van oudsher bekend staat als katholiek. In de beschikbare bronnen is later geen vermelding te vinden van de overgang van het nederduits gereformeerde geloof naar het katholicisme. Het gebeurde in de 17e en 18e eeuw vaker, dat katholieke ouders hun kinderen lieten dopen in een reformatorische kerk, omdat er simpel weg geen katholieke kerken in de buurt waren, zeker niet op het platteland. Bedenk hierbij, dat het destijds voor katholieken verboden was hun godsdienst openlijk te belijden. Ze mochten ook geen kerken hebben en namen vaak hun toevlucht tot schuilkerken. Op het platteland, echter, werden de regels van wat katholieken nog wel en niet mochten niet zo scherp gehanteerd als in de grote steden.

Bij de doop van Jannetjen waren Hendrik de Groot en Meetje Janssen de getuigen, zo verklaarde Jannetjen zelf bij haar belijdenis. In 1739 raakte Jannetjen zwanger van ene Harmen Stalman en kwam haar dochter Anna Catharina ter wereld, over wie in het Beekbergse Doopboek werd opgenomen, dat zij:

“in onegt verwekt bij Harmen Stalman, volgens getuigenis van de moeder selfe”.

Later zijn Harmen Stalman en Jannetjes Everts Bosman met elkaar getrouwd.

Het tweede kind van Evert Hendriks Bosman en Egbertjen Janssen heette Lubbertje of Lubbertien. Ook zij ontving het H. Doopsel in de Gereformeerde Kerk van Beekbergen, terwijl ze toch wel katholiek was. Haar doop vond plaats op 11 augustus 1715. Lubbertje trouwde later met Jan Willems, over wie mij verder evenmin iets bekend is.

Het derde kind van Evert Hendriks Bosman en Egbertjen Janssen was zoon Hendrik Johannes (Jans) Evers Bosman. In het dagelijkse leven gewoon Hendrik. Hij werd in Beekbergen gedoopt op 12 juni 1718. Hij trad op 12 mei 1848 voor de eerste keer in het huwelijk met Harmina Wouters en op 2 mei 1761, na het overlijden van Harmina, voor de tweede keer met Gerdina Buitenhuis. Hendrik blies zijn laatste ademtocht uit op 8 juli 1788. Drie dagen later vond zijn begrafenis plaats in Beekbergen. Over Hendrik en zijn kinderen heb ik uitvoerig bericht in het reeds genoemde Genealogisch blog 388. Ik ga dat hier niet herhalen en daarom verwijs ik de lezer, die meer over Hendrik en zijn nazaten wil weten naar dat Genealogisch blog.

 

Tiel, 11 april 2023


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten