Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zondag 20 februari 2022

Genealogisch blog 609

 

Het regiment Nassau-Dietz

Enige tijd geleden stuurde een lezer van mijn Genealogisch blog mij enkele aanvullingen toe op mijn kwartierstaat, waarover ik het had in Genealogisch blog 239 van 15 november 2017. De reactie van die lezer enthousiasmeerde mij om nog eens nader onderzoek te doen naar mijn kwartierstaat. Daarmee ben ik druk doende geweest de afgelopen dagen, en niet zonder succes. In totaal vond ik ruim honderd nog ontbrekende personen voor mijn kwartierstaat. Een aardig succes, vond ik. Tot nummer 140 mis ik slechts 45 personen.. Daarna zijn er op sommige plekken flinke gaten. In totaal omvat mijn kwartierstaat 479 personen en gaat op enkele plaatsen terug tot in de 14e eeuw.

Een van de nog ontbrekende personen vormde kwartier 198 aan de kant van mijn grootvader van moederszijde. Ik heb het dan over Ignatius Joseph d’Herripon, die in het Belgische Tournai rond 1730 werd geboren. Tournai, of op z’n Nederlands Doornik, ligt in de provincie Henegouwen aan de Schelde vlakbij de Franse grens.

De ouders van Ignatius waren Coenraad Franciscus (in het Frans Corneille François) d’Herripon (1698-1742) en Dorothée Scholastique Rogersdr Delbarge (1699-1778). Van vaders kant was de familie van Ignatius afkomstig uit de Franse streek Picardië en van moederkant uit de Vlaamse stad Wervik.

Al op jonge leeftijd ging Ignatius in dienst bij het Staatse Leger in Yperen. In 1754 trok hij naar het Gelderse Doesburg omdat het Regiment Nassau-Dietz, waarvan hij onderdeel was, daarheen overgeplaatst werd..

Prins Johan Willem Friso van Nassau-Dietz

Het regiment van Ignatius was in 1622 opgericht en toegewezen aan de Staten van Gelderland. De Staten van Gelderland moesten voor de troepen betalen, die toegewezen waren door de Staten Generaal, betalen door middel van het zgn. repartitiestelsel. Later werd het regiment vernoemd naar Johan Willem Friso van Nassau-Dietz (1687-1711), Prins van Oranje en stadhouder van Friesland en Groningen.

De commandant van het regiment Infanterie Nassau-Dietz, behorende tot de zgn. Friese regimenten, was vanaf juli 1766 Gijsbert Casijn van Till (1715-1782), wiens adellijke familie bestond uit hoge beroepsmilitairen. De familie Van Till was afkomstig van het dorp Till bij Kleef in Duitsland. In 1752 was de sterkte van het Regiment Nassau-Dietz gebracht op twee bataljons door het samengaan met het Regiment van generaal-majoor Willem Carel Hendrik Van Randwijck. Vanaf 1752 bestond het Regiment Nassau-Dietz uit twee bataljons met elk een compagnie grenadiers en 6 musketiers. De totale sterkte lag op 760 manschappen.

Gijsbert Casijn van Till

In Doesburg kreeg Ignatius verkering met de 22-jarige Engelina van Dieren. Engelina werd geboren op 28 november 1732. Al heel snel werd er getrouwd, en wel op 18 mei 1755. Het kerkelijke huwelijk vond plaats op 9 juni 1755 in het kerkdorp Olburgen en Drempt, nabij Doesburg. Engelina was een dochter van Geurt Jansz van Dieren en Maria Theresia van der Hupsch. Ignatius en Gerdina kregen in totaal elf kinderen, van wie oudste dochter Gerdina van 1759 ook voorkomt in mijn kwartierstaat. Zij werd op 18 augustus 1759 gedoopt in de kerk in Olburgen en Drempt. Op 23-jarige leeftijd trad zij in het huwelijk met Bernardus Stapelbroek uit Spankeren. Bernardus was een zoon van Waander Stapelbroek en Janna Jansen Nihuys. Hij ontving het doopsel op 31 mei 1752 in de kerk van Hengelo, Gelderland.

Bernardus is overleden op 7 maart 1798 in Spankeren. Hij was toen 45 jaar. Gerdina overleed op 8 februari 1829. Hun dochter Hermina Berenda Stapelbroek trouwde in 1824 met Wouter Bosman van 19 oktober 1791. Wouter was de overgrootvader van Hendricus Gregorius Bosman, de vader van mijn moeder oftewel mijn grootvader, die leefde van 1900 tot 1972.

In 1786 kreeg het Regiment Nassau-Dietz een andere naam. Het ging toen verder als her regiment Nationalen no. 6. In de Franse tijd in 1795 ging het regiment op in het derde bataljon van de 5e Halve Brigade.

Het oorspronkelijke regiment was tussen 1744 en 1754 gelegerd in Doornik met een onderbreking in de jaren 1751-1752, toen het gelegerd was in Yperen. In 1754 kwam het regiment naar Doesburg, waar het bleef tot 1777. Vanuit Doesburg werd een gedeelde van het regiment gelegerd in het nabij gelegen Zutphen. Het kwam destijds vaak voor dat een regiment verdeeld werd over twee garnizoensplaatsen.

Het is mij niet bekend of Ignatius binnen het regiment Nassau-Dietz nog carrière gemaakt heeft. Aan zijn leven kwam een einde in Dieren op Tweede Kerstdag 1781. Hij was toen zo’n 52 jaar oud. Zijn echtgenote Engelina van Dieren overleefde haar man een jaar of drie. Zij overleed in 1784, ook in Dieren. Hun beider stoffelijke overschotten zullen ook in Dieren ter aarde besteld zijn.

Het moderne Regiment Infanterie Johan Willem Friso werd op 1 juli 1950 opgericht bij een grootscheepse reorganisatie van de vroegere Koninklijke Landmacht en was de voortzetting van het voormalige 1e (en hieruit ontstane 9e) Regiment Infanterie. Het 1e en 9e RI waren voor de Tweede Wereldoorlog gelegerd in Assen en Leeuwarden; vandaar ook de vernoeming naar de stadhouder van Friesland, Groningen en Drenthe: Johan Willem Friso.

 

Tiel, 20 februari 2022


 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten