Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zaterdag 30 januari 2016

Genealogisch blog 5



Verlies-verlies

In de economie kennen we het verschijnsel van win-win-situaties. Het voordeel voor de één leidt ook tot voordeel voor de ander. Het tegenovergestelde komt echter ook voor, een zgn. verlies-verlies-situatie. Maar daar hoor je niet zo veel over. Niemand loopt te koop met het verlies, dat twee partijen kunnen lijden bij een transactie.

Een mooi voorbeeld van zo’n verlies-verlies-situatie kwam ik tegen, toen ik in 2014 de biografie van mijn vader Albert Welling uit 2010 herschreef. Mijn vader was van 1965 tot 1967, toen het blad opgeheven werd, hoofdredacteur van het gezinsweekblad de Katholieke Illustratie, uitgegeven door De Spaarnestad NV. Het blad bestond in december 1966 honderd jaar. Reden genoeg voor een spraakmakende jubileumuitgave en zelfs om vier audiënties bij de Paus te organiseren voor de lezers van het blad.


Katholieke Illustratie
Jubileumnummer 100 jaar Katholieke Illustratie


In de voorbereidingsfase van het jubileumnummer benaderde mijn vader onder meer de schrijver Gerard van het Reve, die kort tevoren toegetreden was tot de Rooms Katholieke Kerk en die daardoor toen in het middelpunt van de belangstelling stond. Hij schreef aan de ‘burgerschrijver’ :


“Ik zou een poging willen ondernemen om U te strikken voor een bijdrage. Ik hoop, dat U hiertoe althans in principe bereid zult zijn.”



Van het Reve antwoordde door ziekte pas op 7 september:



“ Wat een bijdrage betreft: ik heb niets liggen. Maar lijkt U een of ander “huiselijk” interview niet aardig? Laten we zeggen een kijkje in Van het Reve zijn keuken. Niet zo zeer over God of literatuur, maar over mijn katten, mijn meubels – de kleine menselijke dingen, bedoel ik. Na vermelding van de grote vlucht van de boeken ‘Op Weg’ en ‘Nader tot U’, gelul over plant of dier, mijn jeugd, de liefde, de zwaarmoedigheid, etc.”

Mijn vader kon zich vinden in de opstelling van Van het Reve en liet hem weten, dat zijn redacteur Rogier van Aerde contact zou opnemen. Van het Reve reageerde weer met een brief, die mijn vader ongelezen doorgaf aan zijn redacteur. Van Aerde maakte een afspraak met Van het Reve voor een interview, maar per brief van 5 oktober 1966 annuleerde mijn vader, als hoofdredacteur, die afspraak uit principiële overwegingen. Hij schreef:


“Pas nu ontdek ik in Uw brief, die ik rechtstreeks aan hem (van Aerde) had doorgegeven, dat U er prijs op stelt voor een interview te worden gehonoreerd. Op dat punt neem ik principieel een ander standpunt in.

Als u een artikel had willen schrijven had ik het graag en goed gehonoreerd. Bij een interview lijkt mij een dergelijke gedragslijn onjuist. Zij opent de weg naar verkeerde verhoudingen en dat wil ik trachten te voorkomen. Ik schrijf U dat openlijk omdat U er recht op hebt te weten waarom wij een eerder ingenomen standpunt wijzigen.”


Er kwam geen bijdrage van Gerard van het Reve in het jubileumnummer van de Katholieke Illustratie. Dat kostte het blad een aanzienlijke losse verkoop. En Van het Reve kreeg door zijn opstelling geen honorarium.

Kopieën van de correspondentie tussen mijn vader en Gerard van het Reve heb ik in bezit.



Tiel, 30-01-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten