Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zondag 31 januari 2016

Genealogisch blog 6



Risico

Het schrijven van een biografie van een persoon uit een familie, die onderwerp is van je genealogisch onderzoek, is een risicovolle onderneming. Lange tijd ben je bezig gegevens te verzamelen over het leven van de persoon die je wilt gaan beschrijven. Op internet is veel te vinden, maar lang niet alles. Bezoeken aan één of meerdere archieven zijn ook noodzakelijk. Wanneer je alle gegevens bij elkaar hebt en geordend hebt, kun je beginnen met schrijven.

Maar voordat je begint met schrijven: loop al je bronnen nog eens goed na. Ben je niets vergeten, heb je mogelijk wat over het hoofd gezien? Herhaal dat tijdens het schrijven een paar keer.

Mij is het een paar keer overkomen, dat ik na het schrijven van een biografie nog nieuwe informatie vond. Een keer, omdat ik op internet volkomen nieuwe en onbekende informatie aantrof. Ik hoefde mezelf niets te verwijten. Dit was niet te voorzien geweest. Wel jammer.

Maar toen ik van de week het stukje  “Link gevonden” schreef en het boek van Joop Fredriks over Johan van Haeften Jzn jr. nog eens doorbladerde, kon ik me wel voor de kop slaan. In het boek van Fredriks las ik, dat er over de deplorabele toestand van Johan van Haeften Jzn jr. en zijn gezin na de dood van zijn vrouw, familieberaad was geweest, waarbij zijn oom Jacob van Haeften een belangrijke speelde.

Jacob van Haeften
Biografie van Jacob van Haeften

In mijn boek over het leven van deze Jacob van Haeften vertel ik, dat hij betrokken is geweest bij verschillende zaken, die in de familie speelden. De bronnen die ik gebruikte repten met geen woord over het feit, dat hij zich ook ingelaten heeft met zijn Amsterdamse neef. Dat moet ik 12 jaar geleden wel gelezen hebben!, maar toen was me nog niet duidelijk welke rollen Jacob van Haeften allemaal gespeeld heeft. Dat kwam pas echt toen ik begon met de research die ten grondslag ligt aan het boek over hem. Ik verzamelde drie archiefdozen vol met gegevens en heel veel vermeldingen in de literatuur. Maar nooit meer gedacht aan het boek van Fredriks, terwijl het toch in mijn boekenkast staat.
Wat deed Jacob van Haeften, zelf rechter in Heerenveen, voor zijn neef, die de weg kwijt was? Tijdens familieberaad van 31 maart 1821 stemde Jacob, zelf inmiddels 70 jaar oud, ermee in Johan’s zoon Piet in huis te nemen en voor 2/5 deel tot 1826 bij te dragen in het onderhoud van alle kinderen. Daarmee was voor hem jaarlijks een bedrag van fl. 220,00 gemoeid, geld dat hij makkelijk kon missen. 


Heerenveen
Huizen in Heerenveen waarin Jacob van Haeften gewoond heeft
Toen Johan op 24 juni 1823 te horen kreeg, dat hij op de 29e het Spin en Werkhuis in Amsterdam na twee jaar zou mogen verlaten, stuurde hij direct een brief naar Jacob met een verzoek om hulp en ondersteuning. Een week later veroordeelde Jacob op scherpe toon het gedrag van zijn neef. Fijntjes liet hij Johan weten al voor zijn zoon te zorgen. Pas wanneer Johan ervan blijk gegeven zou hebben, zich ook buiten het gevang te kunnen gedragen, zo antwoordde Jacob, dan zou hij zich een mensenvriend tonen, ook al was Johan de familienaam van Haeften onwaardig.

Piet ging in 1824 weer terug naar Amsterdam om als scheepsjongen bij de Marine te gaan werken op het fregat “Rupel”. De “Rupel” stond onder commando van Kapitein ter Zee J.H. Bolken. Piet trad in dienst voor de tijd van 8 jaar tegen een gage van fl. 6,00 per maand. In de tweede helft van 1826 verhuisde Jacob van Heerenveen naar Oudenrijn bij Utrecht.


Tiel, 31 -01-2016

Meer weten? Lees:
Paul Welling, Jacob van Haeften, een 'waanwijze' Utrechter. Soest : Boekscout 2014. 431 blz.  Index. ISBN 9789402207583. Prijs € 22,75 .Te bestellen via www.boekscout.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten