Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

vrijdag 29 januari 2016

Genealogisch blog 4




Archieven


Mijn genealogische onderzoeken hebben me de afgelopen jaren naar vele archieven geleid. Ik vond en vind nog steeds een bezoek aan een archief iets spannends, zeker wanneer ik met werkelijk oude documenten bezig ben. Oude charters doen me beseffen, dat men vroeger net als nu van alles en nog wat vastlegde om daar later, om wat voor redenen dan ook, op terug te kunnen vallen. Eertijds gebruikte men perkament of papier, tegenwoordig wordt papier steeds meer verdrongen door bites. Oude documenten zijn altijd wat stoffig (handen wassen na afloop is noodzakelijk), terwijl een moderne computer eigenlijk heel afstandelijk en steriel is.

Maar het is goed, dat de archieven de zegeningen van de moderne technologie hebben ontdekt. Heel veel documenten zijn al gescand. Diverse archieven scannen documenten, die dat nog niet zijn, op verzoek. Natuurlijk kost dat een paar centen. Maar ook daar komt verandering in. De archieven beseffen, dat ze veel klanten kunnen binden door documenten on line gratis ter beschikking te stellen. Een prima ontwikkeling. De archieven zullen steeds minder fysieke bezoeken kunnen tellen, maar steeds meer on line.

De archieven, die ik bezocht zijn in twee categorieën in te delen:

1.     algemene archieven, zoals het Nationale Archief in Den Haag, maar ook bijv. het Noord Hollands Archief in Haarlem;

2.     Thematische archieven, zoals het Koninklijk Huis Archief of het archief van de Rijksdienst Erfgoed Nederland.

Het verschil tussen beide categorieën is simpel. In de algemene archieven worden stukken bewaard, die betrekking hebben op de (regionale) geschiedenis en genealogie. In de thematische archieven vind je enkel materiaal, dat betrekking heeft op het thema van het archief. Er is nog een verschil: voor nagenoeg alle algemene archieven moet je een toegangspasje hebben, dat aangemaakt wordt bij een eerste bezoek. 

Archiefpasjes
Enkele toegangspasjes


De thematische archieven gebruiken nauwelijks toegangspasjes. Ik heb er alleen een voor de bijzondere collecties van de bibliotheek van de Universiteit van Utrecht. De overige thematische archieven kun je bezoeken zonder een toegangspasje. Maar dat betekent niet, dat je er zo maar naar binnen mag. Een bezoek aan het Koninklijk Huis Archief bij Paleis Noordeinde in ’s Gravenhage moet je ruim van te voren on line aanvragen. Het duurt dan lang voordat je antwoord krijgt, want je wordt in die tijd gescreend. Mag je het archief bezoeken, dan moet je je melden bij de Marechaussee, je identiteitskaart afgeven en met een dagpasje mag je dan naar binnen, al dan niet begeleid door twee potige wachten.

Een vergelijkbare ervaring had ik bij een bezoek aan het archief van de NederlandsInstituut voor Militaire Historie. Daar was het vinden van het archief in Gebouw 35 H-Toren op het immense terrein van de Frederikkazerne in ’s Gravenhage een tijdrovende bezigheid.

Waar ik me bij ieder bezoek aan een algemeen archief over verbaas, is het feit, dat elk archief zijn eigen toegangspasje heeft. Dat zou toch eenvoudiger moeten kunnen. Één pasje voor alle archieven! Spaart een hoop plastic uit en voorkomt uitpuilende mapjes met pasjes. Ik heb een dergelijke opmerking al vaak tegen medewerkers van de studiezalen gemaakt. Steeds kreeg ik hetzelfde antwoord: we moeten ons onderscheiden.

Volgens mij zit het onderscheid niet in een eigen toegangspasje, maar in de collectie, die is uniek.


Tiel, 29-01-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten