Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 26 juli 2016

Genealogisch blog 78



Steven en Egon

Het zal de eerste keer geweest zijn, dat ik de studiezaal van het Regionaal Archief Rivierenland in Tiel bezocht. Vele jaren geleden, het archief was toen nog gevestigd aan de St. Agnietenstraat en nog niet gefuseerd met het Bommelse archief. Nog wat timide, omdat het mijn eerste bezoek aan een archief was, vroeg ik aan de medewerkster van de studiezaal of ze informatie hadden over het geslacht of de familie van Haeften. Zoals te doen gebruikelijk ging de medewerkster zoeken in de computer. Naast de vele informatie uit andere bronnen, die ikzelf op één van de twee computers in de studiezaal zou kunnen vinden, zo liet de medewerkster weten, moest er in het depot een map liggen met een aantal charters.

Regionaal Archief Rivierenland

Het Regionaal Archief Rivierenland (links) nog in de St. Agnietenstraat

De medewerkster liet de charters uit het depot halen. Terwijl ik wat zenuwachtig wachtte – ik zou voor het eerst oude documenten in mijn handen krijgen – neusde ik wat rond in de computer en vond bergen met informatie. Later heb ik al die informatie opgehaald en verwerkt in mijn stamboom van de familie Van Haeften. Na een klein kwartiertje zei de studiezaalmedewerkster, dat ik de charters kon inzien. Met potlood en papier installeerde ik me aan een tafel. Voorzichtig maakte ik de map open. Daar lagen zo maar aktes voor me uit de 18e en 19e eeuw. Sommige waren van papier, andere van perkament, vaak zo hard, dat ik uit moest kijken met openvouwen om de stukken niet te breken. Ik legde alle charters voor me neer, pakte er een en begon te lezen. Handgeschreven Nederlands van een paar honderd jaar geleden. Één charter was totaal onleesbaar geworden in de loop der jaren.

Toen ik de documenten gelezen had, kon ik een tweedeling aanbrengen. Als ik het me goed herinner, hadden vijf stukken te maken met transacties van de adellijke familie van Haeften, die op Kasteel Ophemert of in Huize Wadenoijen gewoond hadden. De andere stukken handelden over eigendomsoverdrachten van gronden, erfenissen en huwelijkse voorwaarden van Van Haeftens die in Wadenoijen woonden en namen hadden als Steven en Egon. Namen die niet in mijn stamboom voorkwamen en nog niet voorkomen.


Collectie van Haeften
 Collectie Familie van Haeften

Ik riep de medewerkster van de studiezaal erbij. Die bekeek wat ik had gedaan en zei, dat ze er iemand anders bij zou roepen. Even later verscheen Wim Veerman, de toenmalige directeur van het archief. Ik stelde hem op de hoogte van mijn bevindingen, waarop hij reageerde met: ”We zullen ernaar kijken”, en weer verder ging met zijn werk. Ik heb toen uit de voor mij relevante stukken gegevens over genomen voor mijn stamboom en ben naar huis gegaan.

Sinds een jaar of vier werk ik op dinsdagmiddag als vrijwilliger op het Regionale Archief Rivierenland, dat in Tiel, inmiddels al weer enkele jaren geleden, een nieuw pand betrokken heeft aan het J.S. de Jongplein met een speciale kamer waar de vrijwilligers hun werk kunnen doen. Mijn werkzaamheden bestaan uit het beschrijven van collecties, waarvoor dat nog niet gedaan is. Door die beschrijving kunnen de collecties digitaal doorzocht worden.

Steven en Egon van Haeften
 Archiefstukken over Steven en Egon van Haeften



Drie jaar geleden kondigde Martin de Bruijn, de toenmalige adjunct-directeur, met veel tamtam aan, dat hij nu een hele bijzondere collectie voor mij had om te beschrijven. Hij hoopte, dat ik met mijn deskundigheid orde in de chaos zou kunnen scheppen. Met een zeker gevoel voor theater legde Martin een map voor me neer, waarin bij openmaken de charters bleken te zitten, die ik bij mijn eerste bezoek aan het archief had bekeken. Ze zaten nog net zo in de map als ik ze destijds erin had gedaan met een papiertje tussen de charters, die betrekking hadden op de adellijke familie van Haeften en de niet-adellijke. Er was verder dus nooit wat met die map gedaan, was mijn conclusie. Ik moest wel even lachen.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan en heb de charters beschreven en geordend zoals vroeger. Het lukte me zelfs om van Steven en Egon en hun familie een kleine stamboom te maken, waardoor de relatie tussen de verschillende documenten duidelijk werd. Sindsdien is de collectie te raadplegen via de site van het archief.

Aanleiding tot dit verhaal vormde een mailtje, dat ik enkele weken geleden ontving van mijn genealogische vriend Onno van Haeften. Beiden houden we ons intensief bezig met de genealogie van het geslacht Van Haeften. We wisselen geregeld informatie uit en houden elkaar scherp, zijn elkaars vraagbaak. In genoemd mailtje vroeg Onno mij of ik Egon en zijn vader Steven van Haeften kende. Hij had hun namen gevonden op www.archieven.nl. En of ik Steven en Egon kende!, zo liet ik weten.


Rest nog de vraag waar de achternaam van Steven en Egon vandaan kwam. Op basis van gedegen onderzoek heb ik daarvoor geen verklaring. Het lijkt niet waarschijnlijk, dat voorouders van de beide mannen afkomstig waren uit het dorp Haaften. Dan zouden ze hun achternaam wel met “aa” geschreven hebben. Mijn aanname is, dat Steven en zijn voorouders gronden hebben gepacht van de Heren van Haeften, die op Kasteel Ophemert woonden of in Huize Wadenoijen. Door zich ook “Van Haeften” te noemen onderscheidden Steven c.s. zich van de overige pachters in Wadenoijen en omgeving. Ze waren er trots op gronden te pachten van de adellijke heren Van Haeften.


Tiel, 26-07-2016

1 opmerking:

  1. Beste Paul,

    Het is weer een leuk stukje. De ‘goeie oude tijd’.

    Groet Carla

    BeantwoordenVerwijderen