Vijf schilderijen
In dit Genealogisch blog neem ik
de lezer mee terug naar 2 maart 2011, toen Kasteel Ophemert tijdens een korte
ceremonie vijf portretten in bruikleen kreeg van leden van de Duitse tak van
het geslacht Van Haeften, die nog nauwe banden hadden met de Nederlandse takken
van de familie of daartoe nog behoorden. In de weken voorafgaand aan de
overdracht had ik het nodige voorwerk verricht en Dietrich von Haeften (*1940)
kwam een weekeind naar Tiel om met Arthur en Alexandra van Dedem, de beheerders
van Kasteel Ophemert, de laatste puntjes op de i te zetten.
Tijdens de eerste Haeften-Meeting
in 2010, die voor een belangrijk deel plaats vond op Kasteel Ophemert ontstond
bij Dietrich von Haeften, die het Duitse familiearchief onder zijn hoede heeft,
het idee de betreffende schilderijen niet langer in kisten te laten zitten,
maar ze in bruikleen aan Kasteel Ophemert ter beschikking te stellen, zodat de
schilderijen voor een groot publiek toegankelijk werden. De rest van de
familieportretten van de Duitse tak hangt bij Dietrich in huis.
Ik heb mijn vriend Dietrich von
Haeften vele jaren geleden leren kennen als een zeer integere en nauwgezette beheerder
van het familiearchief. Het familiearchief van de Duitse tak van de familie Van
Haeften bestaat uit vele documenten, zoals testamenten, eigendomspapieren, correspondentie
en financiĆ«le stukken, portretten en foto’s. Ik heb een belangrijke bijdrage
geleverd aan het scannen van tal van documenten. Dietrich beschikt over een
fabelachtige kennis van de Duitse tak van de familie. Maar zijn kennis over de
tak Verwolde,
waaruit de Duitse tak is voor gekomen, is minstens net zo groot.
Het eerste contact tussen
Dietrich en mij kwam via zijn zoon tot stand. Ik had destijds op internet het
e-mailadres van Dietrich’s zoon gevonden en benaderde hem met de vraag om
informatie over de Duitse tak van de familie. Zijn zoon verwees me naar
Dietrich zelf, die aanvankelijk zeer gereserveerd reageerde. Ik werd door zo
veel vreemde mensen via internet benaderd, dat ik zeer voorzichtig was
geworden, liet hij me vele jaren later weten.
Ik moest eerst duidelijk maken, dat ik geen kwade bedoelingen had door
hem te vertellen wie zijn ouders en grootouders waren. Toen ik die namen liet
weten, was het ijs snel gesmolten: het begin van een warme vriendschap.
Dietrich von Haeften
|
Geheel in lijn met de
familietraditie was Dietrich, na zijn schoolopleiding, in dienst getreden van
Bundeswehr als straaljagerpiloot. Hij vertelde me, dat hij langs de grens met
het toenmalige Oost Duitsland vloog in Starfighters met atoombommen op scherp om
het Westen te beschermen tegen het gevaar vanuit de Sovjet Unie. Eigenlijk saai
op en neer vliegen, waarbij Dietrich en zijn collega’s het niet konden nalaten
af en toe capriolen in de lucht uit te halen, die bij foute afloop tot
catastrofes hadden kunnen leiden. Hij schaamde zich ervoor later, net. Na zijn
actieve dienst werd Dietrich adviseur van de top van de NAVO
op het gebied van luchtverdediging.
Lange gesprekken heb ik met
Dietrich gevoerd over zijn beleving van de Tweede Wereldoorlog, waarin zijn
vader was omgekomen in Rusland. Hij schaamde zich ervoor wat zijn landgenoten
tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden gedaan. Hij kon niet bevatten, dat een natie,
die in het verleden toch belangrijke kunstenaar en wetenschappers had
voortgebracht, zich zo had kunnen verlagen.
Met Dietrich heb ik ook talloze keren
contact gehad over de verbinding van de Duitse met de Nederlandse takken van
het geslacht Van Haeften. Uiteindelijk werden we het eens over de opvolging,
onderbouwd met bewijzen. Daarbij speelde “Den Esch” in de westelijke Betuwe een
belangrijke, maar verwarrende rol.
De schilderijen uit het archief van Dietrich waren afkomstig uit het
Duitse Kasteel Erprath bij Xanten in Rheinland/Westfalen, dat van 1768 tot 1880
in handen was van de familie Von Haeften. Het is verwonderlijk, dat de
schilderijen, die steeds, met het familiearchief mee, van vader op zoon werden
doorgegeven, oorlogen, revoluties en bombardementen onbeschadigd hebben
doorstaan.
De schilderijen geven de portretten weer van de volgende personen:
Carl Franz Werner von Haeften (1732-1802)
Carl Franz Werner
von Haeften
|
Carl Franz Werner was kapitein in
het Hollandse leger bij Namen. In 1763 stapte hij over naar het Pruissische
leger en werd luitenant-kolonel in Moers in Rheinland-Westfalen. In 1768 erfde
hij kasteel Eprath van de broer van zijn moeder, hij verliet toen het leger.
Carl Franz Werner wordt beschouwd als de stamvader van de Duitse tak en
veranderde zijn achter naam van “van Haeften” in “von Haeften”. Het schilderij,
is niet gesigneerd.
Gerhard Martin Wilhelm von Haeften (1706-1767)
Gerhard Martin
Wilhelm van Haeften
|
Gerhard Martin Wilhelm was de
vader van Carl Franz Werner. Hij was ook als officier in dienst van de Staten Generaal
van de Zeven Verenigde Nederlanden. Hij werd in 1740 majoor, in 1747 luitenant
kolonel en in 1766 generaal majoor. Hij bracht de laatste jaren van zijn leven
door op kasteel Erprath. Het schilderij is niet gesigneerd.
Jacob Leopold du
Bouchet (1729-??)
Jacob Leopold du
Bouchet
|
Jacob was een neef van Gerhard
Martin Wilhelm. Hij heeft een groot deel van zijn jeugd doorgebracht bij de
familie van Gerhard Martin Wilhelm. Hij deelde substantieel mee in diens
erfenis. Hij was getrouwd met Vreda Lucia Hester von Haeften, zuster van Gerhard
Martin Wilhelm von Haeften. Het schilderij is niet gesigneerd.
Otto Paul van
Haeften (1631- >1676)
Otto Paul van
Haeften
|
Otto
Paul was luitenant in het Hollandse leger. Hij woonde in Huis Den Esch in
Hien bij Dodewaard en op Goed Teisterband te Avesaeth. Otto Paul had een
familieband met de Duitse tak van het geslacht van Haeften. Het schilderij is
voorzien van het wapen van het geslacht van Haeften. Het schilderij is niet
gesigneerd.
Diederick van
Haeften (van Verwolde) (1629-1669)
Diederick van
Haeften
|
Diederick was kapitein in het
Hollandse leger, hij was commandant van Moers en Fort Crakauwen bij Krefeld in
Rheinland-Westfalen. Hij leefde op Kasteel Stein. Het ongesigneerde schilderij
is voorzien het wapen van het geslacht van Haeften.
Bij de overdracht van de
schilderijen aan Kasteel Ophemert waren zo’n twintig familieleden uit Nederland
en Duitsland aanwezig. Ook waren er verschillende verslaggevers van locale en
regionale media aanwezig. Op Kasteel Ophemert hangen de schilderijen in de rode
kamer, die vanaf toen de Haeftenkamer heet.
Dietrich von Haeften
vertelt over de schilderijen
|
Nadat Dietrich het een en ander
over de schilderijen had verteld, volgde de ondertekening van het
bruikleencontract door Dietrich en Arthur van Dedem. Daarmee was de overdracht
een feit. Daar kon op gedronken worden. Na deze korte plechtigheid genoten de
aanwezigen van de lunch. De overdracht werd afgesloten met een bezoek aan de St.
Maartenskerk in Ophemert, waarmee de familie nog steeds nauwe banden heeft.
Tiel, 4 december 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten