De oorsprong van de familie Swaab
Ik heb in mijn Genealogisch blog
al diverse keren geschreven over leden van de familie Swaab. Die verhalen
gingen over de levens van personen uit de groep (circus)artiesten en artsen binnen
de familie of over de lotgevallen van familieleden, die tijdens de Tweede
Wereldoorlog op een verschrikkelijke manier aan hun einde zijn gekomen.
In dit verhaal wil ik
uiteenzetten hoe de familie Swaab in Nederland, en met name in de grote steden,
terecht is gekomen. De Nederlandse Familienamendatabank geeft als verklaring
van de naam Swaab de volgende omschrijving:
“Een Schwaab of Schwabe is een inwoner
van de landstreek Schwaben, in het Nederlands Zwaben geschreven, een gebied in
Zuid-Duitsland, dat het oostelijke deel van Baden-Württemberg en een strook
Beieren ten westen van de Lech omvat. Het gebied heet naar de Sueven, een
zuidelijke Germaanse stam.”
Swaab is de Nederlandse spelling
van de Duitse naam Schwaab of Schwabe. Het is een herkomstnaam, die aangeeft
waar vandaan de familie oorspronkelijk afkomstig is, in dit geval uit het
Zuidduitse Schwaben.
Schwaben in
Duitsland
|
In Schwaben leefden in de 16e
eeuw veel zgn. Asjkenazische Joden, die zo werden genoemd,
omdat ze in Duitsland woonden. Met Asjkenazische Joden werden in de 13e
en 14e eeuw alle Europese Joden genoemd (dus ook de Oosteuropese),
behalve de Joden die uit Spanje en Portugal afkomstig waren, dat waren de Sefardim.
Hoewel
hij aanvankelijk veel op had met de Joden, keerde Maarten Luther (1483-1546) zich in 1543 tegen de Joden in zijn boek “Von
den Jüden und Ihren Lügen”, een antisemitische verhandeling over Joden. Hij
stelde zeven maatregelen voor tegen Joden die zich niet bekeerden tot het
Christendom:
1. Synagogen en Joodse scholen moeten afgebroken worden.
2. Huizen van Joden moeten afgebroken worden. In plaats daarvan moet hun een simpel dak of een stal worden toegewezen.
3. Joodse gebedsboeken moeten in beslag genomen worden.
4. Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden christenen het Joodse geloof te leren.
5. Sieraden en goud moeten Joden inleveren.
6. Joden mogen zich in het openbaar alleen vertonen als zij als zodanig kenbaar zijn.
7. Joden moeten gedwongen worden om daartoe aangewezen werk met hun handen te verrichten. (Geld)handel is hen verboden.
Luthers afkeer van de Joden kwam voort uit zijn teleurstelling, dat ze zich
niet bekeerden tot het Christendom. Waar hebben we bovenstaande stellingen later
vaker gehoord?
Maarten Luther
|
Aangewakkerd door de ideeën van Luther, bloeide het antisemitisme in
Schwaben welig. Voor veel Joden in het begin van de 17e eeuw de
reden om uit Schwaben weg te vluchten, het liefst naar Amsterdam, dat bekend
stond om de tollerantie jegens andersdenkenden.In Amsterdam gebruikten de Joden
uit Schwaben de achternaam Swaab om duidelijk te maken waar vandaan zij
afkomstig waren. Natuurlijk waren niet al die uit Schwaben afkomstige
Joden in Amsterdam familie van elkaar.
Er waren toen, en zijn tot op de dag van vandaag meerdere families Swaab. Er
ontstonden ook verschillende schrijfwijzen van de achternaam, zoals: Swaap,
Zwaap, Swaaf, Sweben etc., soms familie van elkaar, soms helemaal niet.
Trokken de Swaabs aanvankelijk alleen naar Amsterdam, van daaruit zijn ze
in latere eeuwen uitgewaaierd over grote delen van Nederland met uitzondering
van het zuiden en noord-oosten.
Verspreiding van
naamdragers Swaab in 2007 (bron: Familienamenbank CBG)
|
Betje Swaab, de echtgenote van Theodorus Hendrikus Welling, die ik nog
gekend heb als Ome Dirk, wakkerde mijn interesse in de genealogie van de
familie Swaab aan, omdat ze Joods was en haar ouders circusartiesten waren. Van
die familie wilde ik meer weten! En zo
begon voor mij de zoektocht naar de vele familie van Betje. Ik kwam
uiteindelijk terecht bij Benjamin Wolf Magnus Menachem (Benjamin) Swaab Jaffe,
die in 1597 in Hirbe in het zuiden van Duitsland was geboren en die in 1657 in
Amsterdam overleed. Daarmee had ik de Swaab gevonden in de familie van Betje,
die in de loop van de 17e eeuw uit Schwaben naar Amsterdam was
gekomen.
Benjamin trouwde in 1622 met Anna Hendele Hendrikjhe (Anna) Jacob, die in
1601 ergens in Schwaben was geboren. Anna overleed op 7 december 1686 ook in
Amsterdam. Benjamin en Anna kregen zeven kinderen, van wie de oudste zes in
Schwaben geboren zijn. Alleen dochter Rachel Reichele David Hartog Menachem
Emanuel Benjamin (Rachel) Swaab kwam in 1660 in Amsterdam ter wereld. Het kind,
dat voor Rachel geboren werd, t.w. Eva Benjamin Wolf, zag het eerste
levenslicht in 1649 in Hirbe in Duitsland. Daaruit kunnen we de conclusie
trekken, dat Benjamin en Anna en hun kinderen ergens tussen 1649 en 1660 naar
Amsterdam gekomen zijn. Wanneer we kijken naar de plaats en datum waarop tweede
zoon Joseph Jozale Benjamin Wolf (Joseph)
in het huwelijk trad met Esther Michel (1631-1687), dan is de datum waarop
Benjamin en Anna zich in Amsterdam vestigden nog nauwkeuriger te bepalen. Joseph
en Esther gaven elkaar het ja-woord in Amsterdam in 1651. Het is daarom zeer
aannemelijk, dat Benjamin en Anna in 1650 naar Amsterdam kwamen, want zoon
Joseph en zijn aanstaande, die ook van Duitse afkomst was, zullen in Amsterdam
wel enige tijd verkering met elkaar gehad hebben. Kort na het overlijden van Esther
in 1678 hertrouwde Joseph met zijn nichtje Sara Serach Magnus Menachem Swaab,
de oudste dochter van Emanuel Menachem Benjamin Swaab (1633-1718), een jongere
broer van Joseph, en diens vrouw Judith Jutta Jacob, die in Hanau in Duitsland
geboren werd in 1631.
Benjamin Wolf Magnus Menachem Swaab Jaffe was de stamvader van de
Nederlandse familie Swaab, waartoe ook Betje Swaab behoorde, de vrouw van mijn
oudoom Dirk Welling..Vermoedelijk was “Jaffe” in Duitsland de oorspronkelijke
achternaam van de familie Swaab. Eenmaal in Nederland verviel de toevoeging
“Jaffe” al gauw.
Het wapen van
Schwaben
|
Het bleek nog mogelijk de vader en de grootvader van Benjamin te vinden.
Zijn vader was Magnus Menachem (Magnus) Swaab Jaffe, die in 1571 werd geboren.
Toen hij 25 jaar oud was trouwde Magnes in 1596 met een onbekende, 21-jarige
vrouw.
De vader van Magnus was Yaakov Magnus Menachem Swaab Jaffe, die in 1545
werd geboren. Hij werd “Patriach” genoemd. De reden daarvan zal zijn geweest,
dat hij de ouste bekende voorvader van de familie Swaab is geweest. Patriarch betekent immers,
volgens het Oude Tetament, aartvader.
Tiel, 23 februari 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten