Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

donderdag 22 maart 2018

Genealogisch blog 271



Nobelweg

Trouwe lezers van mijn Genealogisch blog weten, dat ik op 28 januari j.l. ter gelegenheid van Holocaust Memorial Day een lezing heb gehouden over de helse toeren, die mijn joodse oudoom Eduard Welling heeft moeten uithalen om uit handen van de Duitsers te blijven. De publiciteit, die Kamp Amersfoort voorafgaand aan mijn lezing heeft verzorgd, heeft mij beslist geen windeieren gelegd.
Twee dagen voor de lezing had ik een interview met Radio M van RTV Utrecht. Direct na de lezing kreeg ik de uitnodiging om in het komende najaar een lezing te houden voor de Afd. Amersfoort van de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV). Kort na mijn lezing in Kamp Amersfoort kwam de uitnodiging binnen dezelfde lezing nog een keer te houden voor cliƫnten van Stichting Boogh in Amersfoort. Een interview met AD-Amersfoort volgde voor een artikel voorafgaand aan 5 mei, evenals het verzoek om over het verhaal van Eduard Welling een artikel te schrijven voor het kwartaalblad Kroniek.
De Afd. Amersfoort van de NGV heeft mij gevraagd een lezing te houden over mijn familie Welling uit Amersfoort. Ik ben inmiddels met de voorbereiding daarvan begonnen. Zo’n voorbereiding is voor mij altijd een uitstekende gelegenheid om mijn genealogische data nog eens langs te lopen.

Geboorteakte Hendrikus Cornelis Welling
Geboorteakte Hendrikus Cornelis Welling

Van mijn grootvaders broer Hendrikus Cornelis (Kees) Welling wist ik niet meer dan dat hij op 5 januari 1881 in Amersfoort geboren werd en in 1906 trouwde met de Arnhemse Marie Nowee, en dat ze twee kinderen zouden moeten hebben: Broer en Zus genoemd. Twee dagen intensief speuren bracht daar drastisch verandering in. Via wiewaswie.nl en nauwkeurig zoeken op Google kwam ik veel over Kees en Marie te weten en hun kinderen.
Kees en Marie trokken na hun huwelijk naar Roosendaal. Dat verklaart enigszins, dat ze voor de rest van de familie uit beeld zijn verdwenen. Ik heb mijn grootvader nooit over zijn broer Kees horen spreken. Kees en Marie kregen zes kinderen, drie jongens en drie dochters, allen geboren in Roosendaal. Na zijn diensttijd verdiende Kees aanvankelijk de kost als banketbakker. In 1906, echter, stapte hij over naar het spoor, eerst als conducteur bij HIJSM en later als ambtenaar bij NS. Op latere leeftijd verhuisden Kees en Marie naar Nijmegen, waar ze beiden overleden zijn, resp. in 1956 en 1968.
Het eerste kind van Kees en Marie was dochter Maria Margaretha Hermina (Rie), die op 26 december 1907 werd geboren. Zij trouwde in 1936 en kreeg drie kinderen. De oudste zoon van Kees en Marie, Jacobus Johannes Hendrikus, was in 1911 slechts een leven van drie dagen beschoren. Het volgende kind was Adrianus Leonardus Petrus van 22 april 1911, die in 1929 in Eindhoven woonde. Hij trouwde in 1939 in Beek (L) met Bertha Maria Aldegonda Simons. Meer is mij niet bekend. In 1913 kregen Kees en Marie weer een dochter, die ze de namen Hermina Aldegonda Hendrika (Mien) gaven. Zij trad in het huwelijk met Johannes Adrianus van Haperen  (1909-1987), die directeur was van een technische school. Het stel woonde in Nijmegen en kreeg vier kinderen, van wie zoon Leonardus Johannes Maria in1966 op 20-jarige leeftijd overleed. Mien zelf stierf in 1996.

Installatie van Henk Welling tot burgemeester van Waspik
Installatie van Henk Welling tot burgemeester van Waspik

Het jongste kind van Kees en Marie was zoon Hendrikus Cornelis (Henk), die in 1916 in Roosendaal werd geboren. Henk begon zijn maatschappelijke carriĆØre bij de Rotterdamscha Bank. Daarna werd hij ambtenaar bij de gemeente Wouw. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft hij een tijd ondergedoken gezeten. Toen Elten in april 1949 bij Nederland kwam, werd hij de secretaris van het drostambt Elten. Met de teruggave van Elten aan Duitsland op 1 augustus 1963 kwam zijn functie te vervallen. Hij werd toen hoofd van het in Zevenaar gevestigde afhandelingsbureau dat zich bezig hield met de afdoening van de financiĆ«le administratie van het voormalige drostambt. In april 1964 volgde zijn benoeming tot burgemeester van Waspik. Die functie oefende hij uit tot zijn pensionering in september 1981. In 1980 benoemde de Koningin Henk tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Ik heb het nog niet gehad over de tweede dochter van Kees en Marie. Dat was Margaretha Maria Hendrika, die op 7 mei 1909 het levenslicht zag. Na haar schooltijd ging ze aan de slag als kantoorbediende. Als telg uit een goed katholiek gezin meende ze roeping te hebben tot het kloosterleven. Gedurende twee jaar trachtte ze haar roeping gestalte te geven door in te treden bij de Zusters van het H. Hart in Rosmalen. Haar roeping was echter niet sterk genoeg en de verpleging sprak haar meer aan. Via Apeldoorn, Amsterdam en Eindhoven kwam ze als verpleegster weer in Amsterdam terecht in 1943, zo ontdekte ik via wiewaswie.nl. Ik realiseerde me toen, dat, als zij in Amsterdam had gewoond, er ook bij de indexen van het Stadsarchief  Amsterdam een archiefkaart of een gezinskaart van haar zou moeten zijn. Ik vond haar archiefkaart, die me duidelijk maakte, dat Margaretha Maria Hendrika sinds 5 juli 1943 ingeschreven stond op het adres Nobelweg 1 boven.

Amsterdamse archiefkaart van Margaretha Maria Hendrika Welling
Amsterdamse archiefkaart van Margaretha Maria Hendrika Welling

Het adres Nobelweg 1 deed bij mij al enkele belletjes rinkelen. Die belletjes werden een carillon toen ik las, dat Margaretha Maria Hendrika inwoonde bij de familie Oskam. Ik had op de St. Lidwina Lagere School op het Linnaeushof in de zesde klas gezeten samen met Robbie Oskam, met wie ik bevriend raakte. Robbie was dat jaar van een andere school gekomen, want op een klassenfoto van de vijfde klas kwam hij niet voor. Van welke school Robbie kwam weet ik niet meer. Ik speelde regelmatig bij Robbie thuis. Hij woonde met zijn ouders en een oudere broer op het adres Nobelweg 1, vlak bij de Ringdijk. Om boven te komen moest je een statige granieten trap op. Er was in die jaren verder in die hoek van de Watergraafsmeer geen bebouwing dan een enkele boerderij. De Casa en de Christelijke Middelbare School moesten nog gebouwd worden. Sterker nog, de Kamelingh Onneslaan moest nog aangelegd worden. Om op de Nobelweg te komen moest ik lopen of fietsen van de Bredeweg via de Linnaeuskade en de Ringdijk naar de Nobelweg.

Nobelweg 1, Amsterdam
Nobelweg 1, Amsterdam
 Op 31 maart 1944 verliet Margaretha Maria Hendrika Amsterdam weer om terug te keren naar Roosendaal, waar ze weer bij haar ouders ging wonen. Meer weet ik niet van haar. Het is te hopen, dat een lezer mij verder kan helpen.


Tiel, 22 maart 2018





Geen opmerkingen:

Een reactie posten