Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zondag 27 januari 2019

Genealogisch blog 345


Kunstroof

Zaterdag j.l, 26 januari, was ik op de radio, in het programma “Theater van het sentiment” van KRONCRV op Radio 5.
Op maandag 21 januari kreeg ik een email van de redactie van “Het Geheugen van Oost” met de vraag of ze mijn emailadres mochten doorspelen aan een redacteur van KRONCRV. Ik heb in 2014 een aantal verhalen over mijn jeugd op de Bredeweg in Amsterdam Oost geplaatst op de site “Het Geheugen van Oost”. Blijkbaar zijn die verhalen erg in de smaak gevallen, want twee daarvan zijn opgenomen in de Amsterdamse Spreukenkalender 2016. En onlangs kreeg ik het verzoek van de redactie van “Het Geheugen van Oost” of ik erin toestemde, dat het Amsterdamse huisaanhuis blad “De Echo” enkele van die verhalen de komende tijd publiceert. Daar had ik uiteraard geen bezwaar tegen.
Ik had de redactie van “Het Geheugen van Oost” nog maar net toestemming gegeven om mijn emailadres door te spelen, of er kwam al een mailtje van een redacteur van het programma “Theater van het sentiment” van KRONCRV binnen. Of ik de volgende zaterdag op de radio wat zou willen vertellen over de spectaculaire kunstroof, die op 26 januari 1976, het kroonjaar van die uitzending, had plaats gevonden uit Kasteel Ophemert. Ik wist van geen kunstroof in 1976! Wel van een roof van antieke kasten en meubels en enkele schilderijen in 2006. Daarover had ik geschreven in mijn boek “Kasteel Ophemert, Heerlijkheid in de Betuwe”. De redacteur vertelde me, dat het destijds toch groot nieuws was, want grote landelijke kranten als De Volkskrant en Het Parool hadden erover geschreven. Hoe kon mij deze roof ontgaan zijn, toen ik mijn boek aan het schrijven was? Nooit van gehoord en ook na het verschijnen van mijn boek heeft niemand mij erop gewezen wat er in 1976 gebeurd is.

Achterzijde Kasteel Ophemert
Achterzijde Kasteel Ophemert


Toen ik de volgende dinsdag aankwam op het Regionaal Archief Rivierenland om daar mijn wekelijkse werkzaamheden uit te voeren, ging ik eerst linea recta naar de studiezaal. Ik vroeg de dienstdoende medewerker of hij iets wist van een kunstroof in 1976 uit Kasteel Ophemert. Jij bent ook benaderd door een redacteur van het programma “Theater van het sentiment”?, vroeg hij. Die morgen was op het archief een mailtje binnen gekomen met de vraag om informatie over die roof. Er had destijds een stuk over gestaan in de Nieuwe Tielsche Courant van 27 januari 1976.
Waarom wist ik dat niet? Hoe kon het gebeuren, dat zo’n belangrijke zaak mij bij mijn research voor mijn boek over het kasteel volkomen is ontgaan? Ik had er nog nooit van gehoord. De medewerker stelde me gerust. Ten tijde van mijn onderzoek voor het boek zat dit krantenbericht nog “onder de knop”, m.a.w. het was nog niet publiekelijk toegankelijk op internet.



Nieuwe Tielsche Courant, d.d. 27-01-1976

Ik meldde de redacteur van het radioprogramma, dat ik inmiddels wist van de roof. Ik kreeg uit Hilversum enkele kopieën toegestuurd van stukken die in de landelijke bladen hadden gestaan destijds. Tevens kreeg ik de vragen toegespeeld, die presentator Bart van Leeuwen mij zou stellen. Ik kreeg te horen, dat het item over de kunstroof komende zaterdag ongeveer 4 minuten zou duren en om ongeveer 17.20 uur behandeld zou worden. Ik moest eerst in het kort iets vertellen over de geschiedenis van Kasteel Ophemert, daarna hoe het kasteel werd beroofd, wat er was meegenomen, wie de daders waren en of die ooit gepakt zijn en tenslotte zou de roof van 2006 aan bod komen. In de dagen die nog resteerde tot de uitzending bereidde ik me rustig voor.
Vijf minuten voor de geplande uitzendtijd werd ik vanuit de studio gebeld. Of ik er klaar voor was? Ze wilden nog even controleren of de verbinding in orde was en dan zou ik zo Bart van Leeuwen aan de lijn krijgen. Er werd nog gezegd, dat het nog een minuut en een halve minuut zou duren voordat ik in de uitzending kwam. Via de onderstaande link is te horen wat ik te vertellen had:


Mocht het via deze link niet lukken ga dan op Internet naar NPO Radio 5, Theater van het sentiment.
De uitzending was zo voorbij, 4 minuten stellen helemaal niets voor, die zijn zo vol gepraat. Door de uitzending realiseerde ik me wel weer wat genealogie als hobby allemaal te weeg kan brengen. Het is een geweldige bezigheid, die veel, heel veel genoegen oplevert, wanneer je de resultaten van je onderzoek niet onder je pet houdt maar deelt met anderen. Met zekere trots kijk ik terug op de vele lezingen, artikelen, mijn boeken, mijn optredens voor radio en tv. Door het stamboomonderzoek ben ik in contact gekomen met veel familieleden, die ik voordien niet kende en met wie ik nu warme banden onderhoud. Genealogie brengt mensen bij elkaar.

Tiel, 27 januari 2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten