Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

vrijdag 4 mei 2018

Genealogisch blog 282


4 mei 2018

Wanneer we vanavond om 20.00 uur gedurende twee minuten in stilte de gevallenen herdenken die slachtoffer zijn geworden van oorlogen en conflicten en die strijdend voor onze vrijheid het leven lieten, dan zullen mijn gedachten speciaal uitgaan naar de personen in mijn stambomen, die met name de Tweede Wereldoorlog niet overleefd hebben. Sommigen gaven hun leven voor onze vrijheid, zoals iemand uit de familie Welling. Enkele Bosmannen werden slachtoffers van doelloze bommen. Anderen werden bruutweg vermoord, enkel en alleen omdat ze Jood waren. Een Duitse gek met een snorretje had bepaald, dat de Joden de schuld waren van alle ellende die over de wereld werd uitgestort en het daarom niet verdienden verder te leven. Honderden mensen in mijn stambomen van de families Fransman, Swaab, Walvis(ch) en Koopman en aangetrouwde families eindigden in de gaskamers van Auschwitz en Sobibor. Enkelen vonden elders de dood. Drie generaties bijna volledig weggevaagd. Onder hen vele jonge kinderen, soms zelfs nog baby’s.
Over verscheidene personen heb ik eerder een blog geschreven, maar, zoals altijd, de meesten zijn anoniem heengegaan. Ik schreef over de levens van de slachtoffers, over hun dromen, over de verwachtingen die ze hadden van het leven, over hoe ze speelden en werkten, over de struikelstenen die de herinnering aan hen levend moeten houden. Hun dood is slechts een mathematisch gegeven waarover op geen andere manier is te vertellen, een paar van de vele miljoenen die door de schoorsteen gingen.
Ik zal hen vanavond in stilte herdenken, want dat verdienen ze meer dan. Ik zal hen ook gedenken om te laten zien hoeveel schuldeloze slachtoffers een enkele psychopaat kon maken louter omdat ze een bepaalde godsdienst aanhingen. Ik zal hen ook herdenken om te laten zien, dat wat toen gebeurde tegenwoordig nog steeds gebeurt op verschillende plekken op deze wereld. Om te laten zien hoe makkelijk het is om zondebokken te benoemen voor problemen die opgelost moeten worden door met elkaar te spreken, elkaar te begrijpen en samen aan een oplossing te werken.
Ze mogen niet vergeten worden!

Tiel, 4 mei 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten