Een vroom man
Het katholieke geloof speelde in
het gezin van Anthoni van Haeften een zeer belangrijke rol, ondanks het feit,
dat de reformatie al in volle gang was. Anthoni (ook wel Anton genoemd) werd op
29 oktober 1557 in Utrecht geboren als zoon van de koopman Johan Ottensz. van
Haeften (1524-1583) en Anna Dirksdr. van den Berch (1520-1597). Bij zijn doop
waren de getuigen grootvader Otto Jansz. Van Haeften (1474-1558), die tevens
zijn peetvader was, zijn grootmoeder van vaderszijde Elisabeth van Zuylen
(1481-1567) en de zus van zijn vader Hendrica van Haeften (1518-1571). Net als
zijn vader en grootvader werd Anthoni zijdelakenkoper.
Toen hij 21 jaar oud was, trouwde
Anthoni met Jannetje van Mynden, een bastaarddochter van Joost van Amstel van
Mynden en Elisabeth van Erp. De inzegening van het huwelijk vond plaats in de Buurkerk op 8 september 1579.
Bijzonder is, dat de huwelijksplechtigheid ’s morgens tussen 06.00 en 07.00 uur
voltrokken werd door Cornelis van der Gun, de dikke pastoor en deken in de
kapel van St. Bregitte in de Buurkerk. Dit had te maken met het feit, dat er in
de Buurkerk al Geuzenpreken werden gehouden. Het bruidspaar wilde heel
duidelijk niet met die anders denkenden in aanraking komen. Sterker nog, ze
veranderden van parochiekerk, dat werd nu de Pieterskerk.
Buurkerk in Utrecht
|
Het huwelijk van Anthoni en
Jannetje werd gezegend met twee kinderen. Het gezin woonde aan de Donkere Gaard,
waar Anthoni zijn hele leven bleef wonen. Zoon Joost ging godgeleerdheid
studeren en sloot zijn studie af als licentiaat (doctorandus, zouden we
tegenwoordig zeggen). Joost overleed in 1634.
Dochter Josina kwam op 20 juni
1580 om 05.15 uur ter wereld. Op 29-jarige leeftijd deed zij haar professie in
het Blijdenberg Klooster in Mechelen in de Zuidelijke Nederlanden. Dat het
gezin van Anthoni van Haeften meer kloosterlingen voortbracht vertelde ik al in
Genealogisch
blog 306 van 30 juli 2018 met de titel “Nonnen”. De bevalling van haar
dochter moet voor moeder Jannetje heel zwaar geweest zijn, dat is op te maken
uit het feit, dat zij in de morgen van 29 november 1580 nog in het kraambed
overleed. De dag daarvoor hadden Anthoni en Jannetje nog hun testament laten
opmaken:
"Anthonis van Haeften ende
heeft Johanna van Mynden, zyn echte huysvrouwe, cranck te bedde leggende,
ghelyftocht in alle zyne goederen, geene uytgezondert,tghene hy nae zyne doot
boven zyne schulden, dootschult, testament ende uuytvaart, achter hem zall
laeten, zoo hyer als elders buyten Utrecht gelegen. Dat gedaen zynde hebben myn
heeren (zich) laeten vinden ter woenstede van Jan van Haeften,
zydelakenvercoper, all wair d'voirs. Janne cranck te bedde lach ende (zy) heeft
oock mede gelyftocht Anthonis van Haeften, heuren man, in alle heure goederen.
Oeck mede zoe maeckten zy, comparanten, déen voir, dánder nae, oft (d.i. indien
het) gebeurde, dat Joostgen van Haeften, haeren beyde onmundige dochter, quaeme
te huwelycken, dat als dan dye langst levende van hen beyden deselve
uuythylycken zell, zoe men een manierlycke dochter behoort te doen. Wesende
tgunt voirss. beyde heur testament ende uuyterste wille".
In hun testament gingen Anthoni
en Jannetje er nog vanuit, dat dochter Josina later in het huwelijk zou treden,
zoals een “manierlycke” dochter behoorde te doen.
Jannetje werd begraven in de
Buurkerk.
Nog geen 2½ jaar na het
overlijden van Jannetje, op 14 januari 1583, hertrouwde Anthoni met de
20-jarige, reeds zwangere Anna Jacoba van der Meer. Anna was een dochter van
Jacob van der Meer en Elisabeth van Sompeken. Anthoni en Anna kregen samen vijf
kinderen. Hun eerste zoon, Jan, overleed op 29 mei 1583, terwijl hij nog geen
dag oud was. Dochter Johanna van 4 maart 1585 deed in 1609 haar geloften in
hetzelfde klooster in Mechelen als haar halfzus. Ook volgende dochter,
Elisabeth, trad in in het klooster in Mechelen in 1609. Dochter Maria van 17
augustus 1587 trouwde met de Utrechtse advocaat Pieter Schade van Westrum. Het
laatste kind van Anthoni en Anna was zoon Jacobus, die grote bekendheid
verwierf als Dom. Benedictus Haeftenus, abt van de Benedictijner monniken in
Aflichem in de Zuidelijke Nederlanden. Hij schreef acht boeken over het geloof.
Wapen van Anthoni van Haeften
|
Anthoni voerde hetzelfde wapen
als zijn adellijke familieleden uit de Betuwe. Zelf was Anthoni niet van adel,
omdat hij een nazaat was van Jan Ottosz. Van Haeften,
die als kanunnik bij Henrica van Brakel drie bastaarden verwekte.
Anthoni werd genoemd in het
Wapenboek (1407-1814) van het Utrechtse St. Bartholomeus Gasthuis. Aldus
omschreven op folio 25 verso:
“Anthonis van Haeften, ingekomen
anno 1594, huysmeester Alreheijligen anno 1605 ende anno 1614, B,
noothulpmeester vanden eersten septembris 1616 tot den lesten augusti 1618”.
Zijn wapen, hierboven
weergegeven, werd omschreven als:
“In keel drie palen van paalvair en
in een schildhoofd van goud een barensteel van sabel; dekkleden: goud en sabel;
een helmkroon van drie bladeren en twee parelpunten; twee gebogen paardenbenen
van sabel met hoefijzers van goud”.
Naast zijn werk als
zijdelakenkoper heeft Anthoni zich enorm ingezet voor de handhaving en
uitvoering van alle aspecten van het katholieke geloof. In 1585 nam hij de
functie op zich van huismeester van het Twaalf Apostelengasthuis in Utrecht.
Twee jaar later werd hij kanunnik in het kapittel van de Oud
Munsterkerk.
Oud Munsterkerk, tekening, Aernout van Buchel
|
Vanaf 1593 was Anthoni huismeester van het St. Sebastiaans
of Heilich Cruysgasthuis In 1604 bepaalden hij en zijn echtgenote, dat na hun
overlijden een schenking van f. 800 betaald moest worden aan het St.
Sebastianusgasthuis. In de jaren 1622-1638 overlaadde hij het kapittel van St.
Jan in Utrecht met vele kerkelijke sieraden. Kanunnik Gerard van der Steen
stelde de volgende lijst samen:
“Dese navolghende
speciën heb ick onlfangen van
Anton. van Haeften, op
den 21. Mart. 1623,
waervan recepisse hem
gegeven.
Eerst een out swart
fluwelen casufel , met een geborduerde cruys van gout ende syde , seer fray,
hetwelck ick heb overgelevert aen confrater Rynevelt, op den 29. Meert 1623, de
welke het sal met root syde damast laten becleden; 't is een zeer costelyck geborduert
cruys, nyt versleten, met opgaende tacken. Op het cruys achter is geborduert
een cleyn cruys, waeraen hancht onsen Salicbmaker, aen d'eene syde onse Lieve
Vrouwe , aen de andere Sint Jan Evangelista; onder die wtgestoken armen, zyde
ende voeten vligen engelen geborduert, hebbende kelken in hater banden, daer zy
bet heylich bloet ons Heren in versamelen.
Beneden het cruys, op
de rugge, staet Sint Andries geborduert; besyden het cruys, op hetswart fluweel
, staen die wapen van den deken Nykerken; voor op die borst staet oyck
eengeborduert cruys, met opgaende takken; beneden het cruys staet S. Peter; op
die rechterzyde der tacken des cruys staet het beelt van S. Jacob major; op die
slinker zyde S. Margareta; beneden aen die voeten S. Catharine. Die casufel is
met blaeu lyenwaet gevoedert.
Een blaeu fluwele
läppe met gouden boort, onderom ende besyden geborduerde beeiden 7 en op die
blaesbalck is Palmsondach geborduert.Item, een groen fluwele cappe, met gouden
boord onderomme ende voorop, ende groenende roy frangen onderaen.
Noch een oude oranje
fluwele cap, met een syde boort daeraen, ende voorop, wesende zeer versleten,
met groene sye frangen.
Noch een oude roye
fluwele cappe, met een boort onder ende voorop, met groen sye frangen onderaen.
Twe blaewe fluwele
dalmatiken of dienrocken, met goude boorden onder ende aen die hals, ende van
boven tot beneden dobbele geborduerde beeiden, met grauwe franjen aen
diebesyden stucken.
Een goudelakense
corporael does.
Een tameyte fluwele
corporael does, met gout lint omgecoort.
Dry oude roye
cammelotten läppen met een roy camelotte manipel.
Twee groene stoelen ,
seer siecht.
Een siechte oude
swarte manipel”.
Het was, blijkens de beoordeling,
niet allemaal even goed wat Anthoni aan het kapittel schonk. Daarnaast gaf Anthoni
een kistje, dat hij had laten weghalen uit het Ceciliaklooster in Utrecht na
een brand. In het kistje zaten relieken, die na de brand in het klooster in dit
kistje bijeengebracht waren. In de periode voor de reformatie stond het kistje
in het koor van de Janskerk. Helaas is niet duidelijk van wie relieken waren..
In die tijd heeft hij ook het
levensverhaal van zijn overgrootvader, de al eerder genoemde Jan Ottosz. Van
Haeften (1448-1526), opgeschreven. De in dat werk genoemde feiten zijn
historisch gezien meestal niet juist, maar ze kwamen altijd wel overeen met de
officiële leer van de katholieke kerk. Je zou het werkje een apologie van zijn
overgrootvader kunnen noemen.
Anthoni heeft ook een
familiekroniek achtergelaten, waarvan het origineel zich bevindt in het archief
van de familie Schade van Westrum bij het Utrechts Archief. Een latere kopie
van dit werkje is terecht gekomen in het archief dat Laurentia Clara Elisabeth
van Haeften heeft nagelaten en dat zich momenteel in het Noord Hollands Archief
in Haarlem bevindt. De familiekroniek omvat zes pagina’s.
Kopie van de familiekroniek door Anthoni van Haeften (detail)
|
Van 1616 tot 1618 was Anthoni
superintendent van de Utrechtse Armennoodhulp. Hij had de taak de financiële
middelen van de Armennoodhulp te beheren.
Op 28 augustus 1629 overleed Anna
Jacoba van der Meer op de leeftijd van 66 jaar. Nog dezelfde dag is zij overluid in de Dom. Ze zal
met de nodige pracht en praal begraven zijn.
Anthoni zelf is op 87-jarige
leeftijd overleden op18 februari 1645 en werd ook dezelfde dag overluid in de
Dom.
Dat het Anthoni tijdens zijn
leven naar den vleze was gegaan werd eens te meer duidelijk, toen de kinderen
van zijn dochter Maria uit hun erfdeel een hypotheek konden verstrekken aan
neef Johan van Haeften tegen een rente van fl. 150 per jaar. Hun vader, Peter
Schade van Westrum liet in 1646 daarover het volgende weten:
“Ik ondergeschreeven, als vader en
voogd van mijne kinderen universeele erfgenamen wijle Antonnis van Haeften,
haer lieder grootvader, en mij sterk makende voor dezelvige, bekenne mits dezen
ontvangen te hebben uyt handen van den
E. H. Johan van Haeften als eijgenaer ende posseseur van 't Hypotheque de somma
van hondert agt en dertig guld: 13 st aan geld en bij cortinge Elf gl: 5 st
makende te zamen Hondert vijftig guldens in voldoeninge van een jaar rente. Verscheenen den 9. Maart
1646. Des t'oirconden bij mij ondertekend op den 27. October 1646. Ik segge
sesenveertich. get. Arnoudt Schade en Peter Schade”.
Graf van Anthoni van Haeften
|
Anthoni is begraven in de
Domkerk. Hij werd bijgezet in het graf nr. 90 van het echtpaar Rudde. Als
erfgenaam van Gertrude Rudde-Weerte had hij de steen op het graf van haar en
haar man, Johannes, die overleden was op 29 maart 1558, laten plaatsen. Op de
grafsteen werd ook het wapen van Anthoni aangebracht.
Tiel, 10 april 2019
Mooi verhaal over een voorvader van mij! gr Rosemarie
BeantwoordenVerwijderenIk heb nog een vraagje: waarop baseert u het feit dat Johanna (Jannetje) van Amstel van Mynden een dochter zou zijn geweest van Joost van Amstel van Mynden en Elisabeth van Erp? Heeft u daar bewijsmateriaal van?
BeantwoordenVerwijderenBij het archief van 'Heereman van Zuydtwijck' wat bij www.gahetna.nl in te kijken is hebben ze het over een mogelijk ander ouderpaar: nl Herbert van Amstel van Mynden en wordt ze ook Anna genoemd.
Johanna van Mijnden.
Mogelijk identiek aan Anna van Amstel van Mijnden, dochter van Herbert van Amstel van Mijnden, x Anthonis van Haeften.
1073 Akte waarbij Anthonis van Haeften en zijn echtgenote Johanna van Mijnden elkaar, ten overstaan van schepenen van Utrecht, het vruchtgebruik verlenen van de goederen die zij zullen nalaten, 1580; afschrift, [17e eeuw]. [1580 en 17e eeuw] 1 stuk
mvg Rosemarie
Beste Rosemarie,
BeantwoordenVerwijderenOp de eerste plaats heb ik het niet over een dochter maar over een bastaarddochter. Mijn gegevens zijn afkomstig uit het boekje Dom. Benedictus Haeftenus door dr. M. van Haaften, Ten Have, Amsterdam 1940.
Paul