Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zondag 3 april 2016

Genealogisch blog 46



Stamboomonderzoek voor jongeren



Martin de Bruin, teamleider van het Regionale Archief Rivierenland, heeft mij gevraagd mee te werken aan een korte cursus stamboomonderzoek voor jongeren van 12 -17 jaar. De deelnemende jongeren worden aangemoedigd hun vader of moeder mee te nemen, maar liever eigenlijk nog hun opa of oma. Het is voor mij de uitdaging iets van mijn eigen enthousiasme voor genealogie over te brengen op een wijze die de jongeren aanspreekt.

In twee bijeenkomsten, op dinsdag 3 mei en vrijdag 6 mei a.s., komen de beginselen van het doen van stamboomonderzoek aan bod. Hoe moet je beginnen? Waar kan je beginnen? Hoe bewerk je de gevonden gegevens tot een overzichtelijk bestand? Wat kan je digitaal al vinden? Wat kun je doen met je computer en je smartphone? Op deze en andere aspecten zal nader ingegaan worden. Maar bovenal gaan de deelnemers vooral zelf aan de slag en beginnen met het doen van onderzoek.


Stamboomonderzoek

Leuk, inspirerend, uitdagend en spannend


Hoe leuk is het om met je smartphone foto’s te maken van je naaste familieleden en van die foto’s een stamboom te maken en daarbij geboorte-, huwelijks- en overlijdensdata te plaatsen. Het begin van een stamboom!

Tijdens deze twee bijeenkomsten ontdekken de deelnemers hoe de genoemde primaire gegevens kunnen vinden in de bronnen van het archief. Maar stamboomonderzoek wordt leuker, wanneer je aan de primaire gegevens ook kunt toevoegen waar iemand woonde, wat voor werk hij of zij deed, tot welke kerk hij of zij behoorde. Stamboomonderzoek wordt heel leuk, wanneer je verhalen over een persoon aan je primaire gegevens kunt toevoegen: zo ontstaat familiegeschiedenis. Binnen elke familie leven verhalen die meer dan de moeite waard zijn om vast te leggen. Bezig zijn met familiegeschiedenis leidt altijd tot uitstapjes naar de algemene geschiedenis om te kunnen begrijpen in wat voor tijdsgewricht het verhaal van opa zich afspeelde. Daarover is in het Regionale Archief veel te vinden, want het archief bewaart ook die gegevens en heeft een grote collectie oude foto’s.

Ik zal tijdens de cursus zeker gebruik maken van de folder die de Afdeling Betuwe van de NGV recentelijk heeft uit gegevens. De folder noemt het zoeken en vinden van je voorouders leuk inspirerend en uitdagend. Ik wil er spannend aan toevoegen, zoals ik schreef in mijn eerste stukje in dit blog:
  
Vaak hoor ik mensen zeggen, dat stamboomonderzoek vooral iets dufs is voor oudere mannen. Deze mensen vergissen zich, ben ik van mening. Ik heb het stamboomonderzoek altijd boeiend gevonden, zeg maar gerust spannend. Spannend vanwege de vondsten die ik deed op internet of in de verschillende archieven. Spannend, omdat ik door mijn onderzoeken in contact kwam met tot dan toe onbekende familieleden. Hoe zouden die reageren op mijn vragen? Zouden ze wel mee willen werken? Of sterker nog: zouden ze me willen ontmoeten? Maar ook de contacten met bekende familieleden leidden soms tot onverwachte zaken.


Ik heb aan mijn stamboomonderzoek heel veel zeer interessante contacten met (verre) familieleden overgehouden, die altijd geïnteresseerd waren in mijn onderzoek. Iedereen wilde meer over zijn eigen achtergrond weten.

Stamboomonderzoek

Genealogisch onderzoek in 10 stappen

De cursus “Stamboomonderzoek voor jongeren” zal plaats vinden in het leslokaal van het RAR, maar vooral in de studiezaal. Er is plaats voor 10 koppels (jongere en vader/moeder of beter opa/oma) en deelname gebeurt op volgorde van binnenkomst van aanmelding. De kosten voor deelname bedragen € 10.- per koppel. Natuurlijk mag je ook alleen komen, de kosten zijn dan € 5.-


De data zijn als volgt:

Dinsdag 3 mei van 14:00 tot 16:30 uur

Vrijdag 6 mei van 14:00 tot 16:30 uur


Aanmelden kan via:

aanmelden@rarivierenland.nl onder vermelding van stamboomonderzoek met je naam en contactgegevens.



Tiel, 03-04-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten