Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zaterdag 18 maart 2017

Genealogisch blog 169



Gedoopt, of toch niet  

Al weer een paar jaar werk ik een aantal uren per week als vrijwilliger bij het Regionaal Archief Rivierenland (RAR). De eerste tijd heb ik me bezig gehouden met het beschrijven van archieven die het RAR aangeboden heeft gekregen. Daar zaten best wel enkele bijzondere archieven bij. Terwijl ik bezig was het archief van de Oranjevereniging in Buren te beschrijven, realiseerde ik me wat een ongelooflijk aantal boeken geschreven zijn over ons Koningshuis. Een boekenkast vol.
Verder waren er de archieven van de winkeliersvereniging, van de kruisvereniging, van de handel in huizen in de Gasthuisstraat in Tiel, en ga zo maar door. Ook kreeg ik een keer de vraag een klein archiefje “Van Haeften” te beschrijven, immers op dat gebied ben ik deskundig. Er bleken in de map enkele charters te zitten, die betrekking hadden op de Ophemertse tak van de familie Van Haeften. Maar ook stukken die betrekking hadden op grondtransacties en testamenten van niet-adellijke Van Haeftens. Het lukte me daaruit een kleine stamboom samen te stellen.

Regionaal Archief Rivierenland

De centrale hal van het RAR

Begin dit jaar werd ik gevraagd mee te werken met de indexering van Doop-, Trouw- en Begraafboeken (DTB-boeken) van de hervormde kerken in het werkgebied van het RAR. De gegevens zouden dan opgenomen kunnen worden in wiewaswie.nl. Het leek me een leuke uitdaging. Ik begin met het indexeren van huwelijken. Toen dat klaar was, volgden de dopen in de 17e eeuw van de hervormde kerken van dorpen ten oosten van Tiel. Daarbij kwam ik een tweetal dopen tegen die ik de lezer niet wil onthouden.
Het eerste voorbeeld kwam ik ongeveer twee maanden geleden tegen. Ik ben toen vergeten de juiste gegevens te noteren, maar dat doet aan het verhaal verder niets af. Op een bepaalde datum werd in de hervormde kerk van Ochten een buitenechtelijk kind gedoopt. De dominee had in het Doopregister vermeld, dat het kind door de moeder voor de doop geheft werd. Een bijzonderheid, meestal werden toentertijd kinderen op de dag van de geboorte of de dag daarna gedoopt, waarbij in bijna alle gevallen een tante het kind heeft geheft (vastgehouden ten doop). Uit het feit, dat dit kind door de moeder werd geheft valt op te maken, dat de doop geruime tijd na de geboorte plaats vond. De moeder moest eerst de kraamtijd voltooien. Tot zover eigenlijk niets bijzonders, maar achter de gegevens van de doop schreef de dominee, dat de moeder zowel privé als publiekelijk een adequate straf had gekregen voor het feit, dat ze een onwettig kind had gebaard! Het zal je maar gebeuren.

doop

Ik doop u…

Afgelopen week trof een hele vreemde doop aan. Het ging om de doop van Barber van Beem op 18 december 1763 in de hervormde kerk van Hien en Dodewaard. De dominee schreef in het Doopregister, dat Barber een dochter was van Gijsbert van Beem en Cornelia Berents en dat ze ten doop werd geheft door Lijske van Leiden, een tante. In de marge van het Doopregister schreef de dominee echter:

“N.B. dit kind niet gedoopt alzoo bij nadere informatie gemelde G. van Beem onder Ochten woonachtig was”.
Meer informatie heeft de dominee niet opgeschreven. Daardoor vroeg ik me af of het kind nu wel of toch niet was gedoopt. Ik neem aan, dat de dominee van Hien en Dodewaard het kind niet heeft gedoopt, maar tegen de vader gezegd heeft, dat hij het kind in Ochten moest laten dopen, want daar kerkte hij. Met andere woorden; je bent geen lidmaat van deze kerk, dus wegwezen. Het kind zal wel later in Ochten gedoopt zijn.

Tiel, 18-03-2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten