Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

zaterdag 5 november 2016

Genealogisch blog 113



Nieuwe website

Van de week heb ik aan moeten poten om een behoorlijke hoeveelheid nieuwe en/of aanvullende gegevens van de website van het Centraalbureau voor Genealogie (CBG) te halen. Half september kreeg ik een mailtje van het CBG, dat de naam van het bureau is veranderd en dat per 1 september jl. drie nieuwe websites zijn gelanceerd.
Afgelopen week pas was er tijd de nieuwe websites eens te testen. Ik moet zeggen, dat de nieuwe sites er prachtig uitzien met een frisse en moderne vormgeving. Daarbij is men niet vergeten waarover het gaat bij het gebruik van de sites: familiegeschiedenis of genealogie. De naam van het bureau heeft men er zelfs op aangepast: CBG/Centrum voor familiegeschiedenis. De nieuwe opzet van de website van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis maakt onderzoek naar voorouders gemakkelijker door de centrale zoekingang die in één keer archiefbronnen, stamboomgegevens, familienamen en familiewapens doorzoekt. De koppeling met wiewaswie.nl maakt het geheel compleet.

 CBG/Centrum voor familiegeschiedenis
Startscherm CBG/Centrum voor familiegeschiedenis

Het makkelijkste is de zoekmachine van CBG/Centrum voor familiegeschiedenis alle collecties op de te onderzoeken familienaam zijn werk te laten doen. Je krijgt dan een scherm voor ogen, dat aangeeft hoeveel zoekresultaten er zijn in elke categorie. Indien gewenst kun je via de knop “Uitleg” achterhalen welke gegevens je in de door jou gekozen categorie kunt vinden. De belangrijkste en direct toegankelijke categorie zit onder de knop “Verzamelingen”. Bij de overige categorieën vind ik de omschrijvingen soms vaag en komt te vaak te opmerking “Aanvragen” naar voren.

CBG/Centrum voor familiegeschiedenis

Zoekscherm

Toen ik ervoor koos om verder te zoeken in de CBG Verzamelingen, werd ik wat minder enthousiast over de nieuwe site van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis. Ik wilde de familieadvertenties bekijken, daarin zou ik vast nog wel nieuwe dan wel aanvullende informatie vinden over de personen in mijn stamboom van de familie Welling en andere families. De in te stellen filters maken het mogelijk je zoekopdracht heel fijn te definiëren.


Zoeken op Welling in familieadvertenties


Bij doorklikken verscheen een lange lijst met familieadvertenties op mijn scherm, maar, wilde ik die bekijken of downloaden, dan moest ik eerst vriend worden, nadat ik al had moeten inloggen. Je kunt bij het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis vriend worden voor een jaar. Dat kost je € 40,-, maar daar krijg je wel wat voor en kun je onbeperkt scans downloaden. Je kunt klassieke of digitale vriend worden. Persoonlijk had ik er geen behoefte aan vriend van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis voor een jaar of langer te worden. Een eenvoudige kosten-batenanalyse van mijn kant. Ik verwachtte niet zoveel nieuwe of aanvullende gegevens te vinden, dat ik daarvoor € 40,- overhad.

Vriend worden van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis

Vriend worden van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis

Er is ook de mogelijkheid van dagtoegang. Voor € 6,- kun je onbeperkt afbeeldingen bekijken en 100 afbeeldingen downloaden. De dagtoegang is een etmaal te gebruiken. Dat betekent, dat je in de 24 uur, nadat je de dagtoegang gekocht hebt (direct na betaling heb je toegang), alles moet bekijken en/of downloaden waar je je zinnen op hebt gezet.
Ik vind dat een groot minpunt van de site. Na een uur of zes familieadvertenties bekijken en downloaden was ik het meer dan zat. Mijn ogen waren vierkant en prikten. Ik had geen zin meer om ’s avonds of ’s nachts nog verder te werken. Pas na een paar dagen zou ik me er weer toe kunnen zetten verder te zoeken, want het is wel een zeer eentonig karwei. Ik heb het genoemde aantal uren tegen betaling gebruik gemaakt van de service van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis. De rest komt later wel, wat mij betreft. Maar dat houdt in, dat ik voor veel meer uren betaald heb, dan ik in werkelijkheid heb afgenomen. Winst dus voor het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis. En ze zullen de prijs voor de dagtoegang echt niet alleen baseren op de kostprijs.
Ik vraag me dan ook af, waarom het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis de dagtoegang uitsluitend voor een etmaal geldig laat zijn. Waarom geen dagtoegang die 24 uur geldig is, waarbij het niet uitmaakt wanneer je je 24 uur verbruikt. Het moet simpel mogelijk zijn gedurende een aantal dagen gebruik te maken van je dagtoegang. Wanneer je je 24 uur hebt verbruikt, dan eindigt je dagtoegang. Iemand die achter zijn computer zit te zoeken op de sites van het CBG/Centrum voor familiegeschiedenis zou zelfs kort voor het verstrijken van de 24 uur een waarschuwing kunnen krijgen, dat de tijd bijna op is.
Dat is pas echt klantvriendelijk.

Tiel, 05-11-2016
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten