Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

maandag 21 maart 2016

Genealogisch blog 39



Gestolen Jeugd

Toen voor Nederland de Tweede Wereldoorlog op 10 mei 1940 begon, behoorde Amersfoort tot het noordelijke deel van de Grebbelinie die het zgn. Fort Holland tegen een aanval van Duitsland moest beschermen. Het plan van de Nederlandse legerleiding was de Duitsers tegen te houden door inundatie van een groot gebied rond Amersfoort. Men had niet verwacht, dat de Duitsers deze oude beproefde methode van verdediging van Amsterdam door de lucht zouden omzeilen.

De bewoners uit de plaatsen die deel uitmaakten van de Grebbelinie zouden bij het uitbreken van vijandelijkheden naar elders worden geƫvacueerd. Voor de bewoners van Amersfoort betekende dat een evacuatie naar de kop van Noord Holland. Op 12 mei 1940 begon de evacuatie, terwijl op dat moment het noordelijk deel van de Grebbelinie, verdedigd door het IVe legerkorps, nog nauwelijks betrokken was geweest bij de gevechtshandelingen. De evacuƩs mochten alleen het allernoodzakelijkste meenemen.

Amersfoort
Verdediging van Fort Holland, mei 1940



Van de 43.400 Amersfoortse evacuĆ©s kwamen er 20.500 in Alkmaar terecht. De overigen werden elders ondergebracht. De Noord-Hollanders hebben de mensen uit Amersfoort gastvrij en vriendelijk in hun gemeenschap opgenomen. Ze deden er alles aan om het verblijf voor de evacuĆ©s zo prettig mogelijk te maken. Waar de familie van mijn vader onderdak vond in Noord Holland, weet ik niet. Maar ik sluit niet uit, dat die hun heenkomen zochten bij iemand van de hele grote familie Groot, de familie van mijn oma. De familie Bosman, met mijn moeder, kwam terecht bij de familie van Kempen in Obdam. 

Amersfoort
Evacuatie van Amersfoort 1940

Na vier dagen konden de evacuƩs weer terug keren naar hun eigen woning in Amersfoort. Nederland had gecapituleerd en Amersfoort had niet onder de gevechtshandelingen geleden. De Amersfoortse kranten berichtten pas op 24 mei met waardering over het verloop van de hele terugkeer, omdat de kranten niet verschenen in de week na de Duitse inval. Menigeen vreesde, dat bij terugkomst huis of bedrijf verwoest zou zijn door het oorlogsgeweld, maar, schreef de Eembode:



“…des te groter is de blijdschap wanneer de evacuatietrein weer groep voor groep terugvoert naar Amersfoort en men ziet hoe alles nog is blijven staan, hoe men de zaak weer kan openen en het gezin weer in de vertrouwde omgeving kan voortleven!”



Mijn moeder en haar familie hielden aan de evacuatie naar Obdam vriendschappelijke contacten over met de familie van Kempen. Op 10 november 1941 vermeldde mijn moeder in haar dagboek, dat ze Obdam geschreven had, dat ze 15 november zou komen. Na de oorlog is ze nog een paar keer naar Obdam gegaan, zelfs toen ik al geboren was. Willem van Kempen ging handelen in bloemen en deed als grossier zaken met mijn grootouders.



Aan het einde van de oorlog was Amersfoort weer frontstad. Met de nodige spoed begon het Duitse leger op 6 april 1945 de voormalige Grebbelinie, nu genaamd ‘Pantherstellung’ of ‘Valleistelling’ in staat van verdediging te brengen. In de voorgaande maanden was de Grebbelinie hersteld als verdedigingslinie.

Op 24 en 25 april bereikte de 1e Canadese Infanterie Divisie de Eem bij Amersfoort. Weer moesten mijn vaders ouders en hun gezin van de Hogeweg evacueren. Waarheen ze dit keer gingen, weet ik ook niet.

Tijdens de een van de laatste schermutselingen tussen de geallieerden en de Duitsers viel er een bom in het weiland van de familie Mastenbroek, die hun boerderij hadden naast het huis van mijn grootouders. Hun huis werd zwaar beschadigd, evenals dat van de buren.


Amersfoort
 

                                                        De beschadigde woning Hogeweg 104


Alle ramen waren eruit, de meeste pannen waren van het dak af en aan de zijkant zat een groot gat in het dak.

Op 5 mei 1945 capituleerden de Duitsers. Voor Nederland was de Tweede Wereldoorlog afgelopen. De volgende dag schreef mijn moeder in haar dagboek:



“De oorlog is voor Nederland gisteren afgelopen. Men zegt, dat morgen de Canadezen in de stad zullen komen. Zolang de Moffen nog met hun geweren lopen, kan ik me nog niet erg bevrijd voelen. We mogen van 10-4 buiten.”



Op 7 mei trokken de Canadezen daadwerkelijk Amersfoort binnen. Spontane volksfeesten braken los op de Varkensmarkt. Het lijdt geen twijfel of mijn ouders hebben daar, als jong stel, ook aan deel genomen. Vanaf dat moment was er geen angst meer voor hen, ze waren vrij!

Later keek mijn vader vaak met verbittering op de oorlog terug. Hij zei dan steevast:



“De Moffen hebben mijn jeugd gestolen.”





Tiel, 21-03-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten