Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

donderdag 24 maart 2016

Genealogisch blog 42



Familiefoto


Ik heb altijd een grote belangstelling gehad voor familiefoto’s. Van die foto’s waarop verschillende leden van een familie staan zonder dat ze allemaal tot hetzelfde gezin behoren. Gezinsfoto’s zijn natuurlijk ook de moeite waard, maar daar gaat het me nu niet om.

Familiefoto’s werden en worden altijd gemaakt ter gelegenheid van speciale gebeurtenissen zoals een huwelijk, een huwelijksfeest, een verjaardag of een grote familiebijeenkomst. Vroeger huurde men  een schilder in om het familietafereel vast te leggen, terwijl we tegenwoordig snel even onze smartphone uit zak of tas halen.

In mijn omvangrijke verzameling foto’s heb ik de volgende familiefoto’s gevonden.

van Haeften
1660 De Craen van Haeften

von Haeften
1870 Von Haeften

van Haeften
1875 Van Oven-van Haeften

Welling
1904 Welling

Welling
1911 Welling

von Haeften
1923 Von Haeften
Van Gelderen
1935 Van Gelderen
 Welling
1938 Welling
Bosman
1952 Bosman

Welling
1955 Welling-Groot

Groot
1962 Groot

Welling
1965 Welling-Groot

Bosman
1969 Bosman

van Haeften
2010 Van/von Haeften
Bosman
2012 Bosman
Bosman
2013 Bosman


In vroeger dagen poseerden men nog echt voor de familiefoto, tegenwoordig willen we dynamiek in de familiefoto. De belangrijkste personen stonden of zaten tot voor kort altijd in het midden, meestal goed herkenbaar aan corsage of bloemstuk.

Slechts van enkele foto’s weet ik alle namen van de afgebeelde personen, van andere ken ik er een flink aantal en er zijn foto’s waarvan ik maar een paar namen weet of in het geheel niet. Eigenlijk is dat jammer, want over een aantal jaren weet niemand meer wie er afgebeeld staan op de foto’s van na 1960. Dan is alleen nog bekend tot welke familie de afgebeelde personen behoren. De originele foto’s zullen dan wel in de prullenbak verdwenen zijn. Gelukkig bewaart het internet nu de digitale versies.



Tiel 24-03-2016

1 opmerking:

  1. Ik reageer wel oo jou hoor ! Nu ook nog omgekeerd op mijn revieuws !
    Kusssssss....

    BeantwoordenVerwijderen