The Passion
Wanneer de EO aanstaande
donderdag 24 maart vanuit Amersfoort ‘The Passion’ uitzendt is dat voor de
zesde achtereenvolgende keer. Eerder zond de EO ‘The Passion’ uit vanuit Gouda,
Rotterdam, Den Haag, Groningen en Enschede. Alle keren waren er massa’s toeschouwers
op de been, en dat zal ook dit jaar wel weer zo zijn. Het lijdensverhaal van
Jezus boeit mensen steeds weer, al eeuwen lang. En blijkbaar heeft de moderne
mens een paar keer per jaar bezinning nodig rond de grote Christelijke feesten.
Het alledaagse leven heeft tegenwoordig zo weinig diepgang, dat men terugvalt
op oude tradities uit het geloof.
Ik vind het eigenlijk een beetje hypocriet
om met een grote massa mensen de ene dag devoot achter een groot verlicht kruis
aan te lopen en de volgende dag het gewone leven weer verder te leven zonder
die inkeer.
Natuurlijk levert de uitzending
van ‘The Passion’ prachtige televisie op, er doen niet voor niets grote sterren
aan mee. Dat sommige van hen doorgaans niets met geloof of kerk te maken willen
hebben, zullen we gemakshalve maar even vergeten. Het gaat om het spektakel, al
zeggen al die sterren, dat het ze om de inhoud gaat.
Dat was vroeger niet anders. Het
Duitse Oberammergau
kent een zeer lange, en beroemde traditie met de opvoering van het passiespel. Mijn
ouders woonden in 1960 de uitvoering bij na afloop van het 37ste
Eucharistische Wereldcongres in München, waarvan mijn vader verslag deed in
dagblad De Tijd. In de katholieke kerken werden de mensen vanaf de kansel
opgeroepen in Oberammergau te gaan kijken. Was dat te ver of te duur, dan
werden de gelovigen gemaand om eens in de vijf jaar de Passiespelen in Tegelen te gaan bekijken.
Die worden nog steeds opgevoerd om de vijf jaar in het openlucht theater De
Doolhof gedurende de zomer. We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar de
Passiespelen in Tegelen trokken in de jaren ’50 van de vorige eeuw meer dan
100.00 bezoekers met de top in 1955 met 160.000 belangstellenden.
Affiche Christus
Verworpen
|
Amersfoort kende al eerder zijn
Passion, nl. in de zomer van 1939. Maar toen heette het stuk niet ‘The
Passion’, maar ‘Christus Verworpen’. Dit passiespel was van de hand van Jan
Vuyster (1878-1966), die daarmee debuteerde als toneelschrijver in 1928. De
opvoering in het Amersfoortse openluchttheater Birkhoven stond onder regie van
Wim Adolfs. In twee weekeinden, 12 en 13 aug. en 20 en 21 aug., kon het publiek
vier keer komen kijken. Er reden zelfs speciale bussen voor het vervoer van
toeschouwers van de Varkensmarkt naar Birkhoven.
Advertentie voor
'Christus Verworpen'
Één van de Amersfoortse kranten
berichtte, dat de tweede voorstelling op zondagmiddag 13 aug. 600
belangstellenden had getrokken, en daarmee veel goedmaakte voor de geringe opkomst
bij de eerste opvoering.
In een oud fotoboek van Tante
Nel, de zus van mijn vader, kwam ik foto’s tegen van die opvoeringen, want mijn
vader speelde de rol van Kajafas en tante Nel zelf zeer waarschijnlijk de rol
van Maria. Ik maak uit de kleding, die ze aan had tijdens de voorstelling, op,
dat tante Nel de rol van Maria gespeeld moet hebben. Een andere aanwijzing in
die richting is het feit, dat er in het fotoalbum twee foto’s zitten, waarop
mijn vader en tante Nel alleen afgebeeld staan. De overige spelers zijn alleen
in groepsverband gefotografeerd. Jammer genoeg heeft tante Nel in haar fotoboek
niet genoteerd welke rol ze zelf gespeeld heeft in ‘Christus Verworpen’. In
haar fotoboek dateerde ze de opvoeringen abusievelijk in 1938. Dat bemoeilijkte
aanvankelijk voor mij het vinden van meer informatie. Maar toen ik zag, dat ze
de voorstelling wel met de juiste naam had aangeduid, vond ik snel nadere
informatie.
Mijn vader als
hogepriester Kajafas
Het toneelspelen hebben tante Nel
en mijn vader met de paplepel mee naar binnen gekregen. Mijn opa was gedurende
vele jaren de vaste regisseur van de katholieke Amersfoortse toneelvereniging
‘Euripides’. Ik schreef over de passie voor amateurtoneel van mijn grootvader
een artikel in het blad ‘Amersfoort
en Omstreken’, jaargang 16, nr. 3, sept. 2007 van de lokale afdeling van de
NGV. Mijn grootvader gaf zijn passie niet alleen door aan mijn vader en zijn
zus, maar ook aan zijn jongste dochter. Zijn oudste dochter bleek totaal geen
aanleg voor toneel te hebben. Na de oorlog was de jongste zus van mijn vader, Noortje
Wunderink, een bekende regisseuse in Eindhoven, terwijl mijn vader zijn
sporen verdiende door heel veel te regisseren (hij is in de jaren ’50 een keer
assistent-regisseur van de Passiespelen in Tegelen geweest) en zelf toneelstukken te schrijven als ‘Ambtenaar
geef ons een huis’ en ‘De stakkers van Salem’ en als bestuurder van
organisaties als ‘Ons Lekenspel’ en het ‘Werkverband Katholiek Amateurtoneel’.
Nadat zij invalide was geworden door een ongeluk op haar werk, hielden voor
tante Nel zowel de verpleging als het toneelspelen op.
Nel Welling als
Maria (?)
Kajafas was de voorzitter van het
Sanhedrin, toen Jezus werd voorgeleid, omdat hij zich de ‘Messias’ noemde.
Kajafas en de andere hogepriesters vreesden, dat Jezus te veel macht zou
krijgen en wilden hem ter dood veroordelen. Maar de doodstraf was in het
toenmalige Israël voorbehouden aan de Romeinen. Vandaar dat Kajafas Jezus
uitleverde aan landvoogd Pontius Pilatus, die de doodstraf uitsprak om het volk
rustig te houden. Mijn vader zal de rol van Kajafas met veel verve vertolkt
hebben, ondanks het feit, dat hij pas zeventien jaar was.
De cast van Christus
Verworpen
Bij het bekijken van de foto van
de complete cast van ‘Christus Verworpen’ valt op, dat alle spelers nog
tamelijk jong waren. Ze waren waarschijnlijk allemaal lid van ‘Euripides’.
Ik wens de kijkers van ‘The
Passion’ een indrukwekkende tv-avond toe en daarna fijne paasdagen.
Tiel, 22-03-2016
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten